Przejdź do treści
Wydawcy planszówek po znane marki i postacie sięgają nie tylko w przypadku gier o tematyce science fiction. W sklepach znaleźć można produkty nawiązujące do znanych seriali, książek czy gier komputerowych. Nie śmiem nawet myśleć o wypisaniu tutaj wszystkich gier na różnych licencjach, ale udało mi się wybrać kilka bardziej znanych tytułów.



Władca Pierścieni i Hobbit – J. R. R. Tolkien
Dzieła J. R. R. Tolkiena sfilmowane przez Petera Jacksona to niezwykle wdzięczny temat na planszówki. Doczekały się epickich strategii z masą figurek, jak Bitwa Pięciu Armii, Middle-Earth Quest czy świetna Wojna o Pierścień. W Śródziemiu rozgrywa się też karciana kooperacja Władca Pierścieni: Gra karciana, wydana w systemie LCG (living card game, co w skrócie oznacza masę mniejszych i większych dodatków). Oprócz tych sporych pozycji przeznaczonych dla bardziej doświadczonych graczy uniwersum ma do zaproponowania też tytuły mniej złożone, jak na przykład Władca Pierścieni: Konfrontacja, Hobbit lub Hobbit: Wyprawa po skarb.

   

Mitologia Cthulhu - H.P. Lovecraft
Amerykański pisarz może i był niedoceniany za życia, lecz teraz nie da się już wyobrazić popkultury bez niego. Mitologia Cthulhu stworzona przez mistrza grozy jest obecnie gorącym tematem w planszówkach. By nie szukać daleko wystarczy rzucić okiem na wydawane w Polsce tytuły: Cthulhu światy, karciankę opartą na mechanice znanej ze Star Realms; przygodową Posiadłość szaleństwa; kooperacyjne: Horror w Arkham (grę planszową i karcianą), Eldritch Horror, Pandemię: Cthulhu, czyli rozgrywające się w uniwersum Lovecrafta wcielenie zwykłej Pandemii; małe karciane Poprzez Wieki: Droga do szaleństwa czy dodatek do Multiuniversum o tytule Project: Cthulhu. Do zestawienia wypada dorzucić jeszcze Studium w Szmaragdzie na podstawie opowiadania Neila Gaimana. Miłość Polaków do Wielkich Przedwiecznych (stworów z mitologii autora) ma jednak pewne granice – niepowodzeniem zakończyła się próba zbiórki na polskie wydanie Cthulhu Wars, gry o mechanice area control charakteryzującej się ogromnymi figurkami. Wynosząca ponad 500 złotych cena okazała się zbyt wysoka, szczególnie że część graczy wsparła produkcję w wersji angielskiej. Śmiało można jednak założyć, że tematyka Cthulhu jeszcze się nie przejadła, a kolejne gry wykorzystujące ten motyw są tylko kwestią czasu.



Świat Dysku - Sir Terry Prattchet

Na podstawie twórczości brytyjskiego pisarza powstały trzy gry planszowe: familijne Wiedźmy, zbliżone do gier logicznych Sekary oraz perełka w koronie, czyli emocjonujące area control Ankh-Morpork. Trzeci z tytułów został przez graczy przyjęty najcieplej, podbijając wiele serc, w tym moje. Obecnie gra jest jeszcze dostępna w niektórych sklepach, jednak jej nakład powoli się kończy, a ze względu na zawirowania związane z prawami do Świata Dysku, należy się spodziewać, że prawdopodobnie nigdy nie będzie już dodrukowywany.

   

Gra o Tron – R. R. Martin
O sadze Amerykanina stało się naprawdę głośno, gdy HBO zdecydowało się nakręcić na jej podstawie serial. Obecnie chyba wszyscy natknęli się już na chociażby wzmiankę o nim, a podczas emisji kolejnych sezonów duża część Internetu żyje niemal tylko nimi. Nie ma się więc co dziwić, że uniwersum literacko-serialowe przenoszone jest też na grunt gier bez prądu. Wśród nich na największa uwagę zasługują trzy tytuły: planszowa strategia Gra o Tron, karcianka LCG Gra o Tron: Gra karciana oraz pełne figurek dwuosobowe Bitwy Westeros. Miłośnicy wykreowanego przez Martina świata znajdą też w sklepach mniejsze karcianki, jak na przykład Grę o Tron: Intrygi Westeros.



Seriale
Swoich planszówkowych adaptacji doczekały się także różne seriale. O kilku z nich wspominałem w tekście poświęconym licencjom science fiction, lecz projektanci planszówek równie chętnie sięgają po inne gatunki. Wśród nich znajduje się uznawany przeze mnie za jedną z najlepszych planszówek Spartacus: A Game of Blood & Treachery, gra pełna interakcji, zdrad i emocji. W języku angielskim ukazały się także tytuły takie jak X-Files, Sons of Anarchy czy Homeland.

   

Inne
Licencje, na których powstają gry planszowe są tematem rzeką. Niektóre tytuły bazują na znanych markach, inne sięgają po znane w popkulturze postacie, których pierwowzorów można szukać w literaturze lub historii. Stąd planszówki o Sherlocku Holmesie (np. Holmes: Sherlock & Mycroft, czy Sherlock Holmes - Consulting Detective), Kubie Rozpruwaczu (na przykład Listy z Whitechapel, Mr. Jack) czy Draculi (Dracula). Część gier sięga po inspirację do książek wciąż popularnych, ale może mniej zakorzenionych w świadomości odbiorców, jak Filary ziemi, niezwykle popularny niegdyś Conan czy klasyczny Robinson Crusoe. Swojej planszówkowej wersji doczekała się też jedna z naszych największych cegiełek na rynku fantastycznym, czyli Wiedźmin. Prosta gra przygodowa zebrała jednak mieszane opinie, a wielu doświadczonych graczy oczekujących pozycji trudnej, ambitnej i przesyconej klimatem znanym z książek i wersji komputerowej poczuło się zwiedzonych. Raczej pozytywne opinie zbierają za to gry ze świata Forgetten Realms, znanego pewnie niektórym z sytemu RPG D&D lub książek. Osoby interesujące się tym światem i władające angielskim mogą zwrócić uwagę na przykład na Lords of Waterdeep oraz The Legend of Drizzt Board Game.



Gry komputerowe
Książki, filmy, seriale... Na liście nie mogło zabraknąć kolejnego współczesnego medium, jakim są gry komputerowe. Powstaje ich coraz więcej i stanowią one ciekawy pomost między tymi dwoma rozrywkami. Na planszę przenoszone są nie tylko strategie jak np. Sid Meier's Civilization, ale też tytuły takie jak Doom, This War of Mine, Warcraft, czy popularne gry online jak League of Legends lub World of Tanks.



Komiksy
Nie brakuje również planszówek opartych na komiksach dwóch największych wydawnictw: DC i Marvela. To między innymi kolekcjonerskie Dice Masters, czy Legendary: A Marvel Deck Building Game lub DC Comics Deck-Building Game.

Dzięki różnego rodzaju licencjom planszówki starają się nie tylko zaspokoić potrzeby wiernych fanów tego hobby, ale też przyciągnąć nowe osoby. Ogrom tytułów i nawiązań sprawia, że prawie każdy jest w stanie znaleźć planszówkę o tym, co go interesuje.


Autor: Wiktor Szafranowicz