Roll for the Galaxy



Roll for the Galaxy
jest kościaną implementacją znanej i cenionej przez wielu gry Race for the Galaxy. W obu tytułach gracze rozbudowują swoje kosmiczne imperia, jednocześnie gromadząc punkty zwycięstwa. Wersja oparta na kościach jest nowsza, a jednocześnie wydaje mi się dużo bardziej zachęcająca i prostsza do przyswojenia. Planszówka ta umożliwia zabawę 2-4 osobom, a czas jednej partii nie powinien przekraczać godziny. Zgodnie z informacją zamieszczoną na okładce przeznaczona jest dla osób od trzynastego roku życia.

W pudełku znajduje się przede wszystkim ponad 100 specjalnych sześciennych kostek oraz kilkadziesiąt kafelków planet i technologii. Ciekawym gadżetem są plastikowe kubeczki służące do rzucania kośćmi, a płócienny woreczek pozwala na łatwe przechowywanie kafelków oraz ich losowanie w trakcie rozgrywki. Roll for the Galaxy, mimo zachowanego oryginalnego tytułu, jest w pełni spolszczoną grą. Oprócz instrukcji podczas zabawy można korzystać też z nadrukowanych na tekturowe zasłonki pomocy, wyjaśniających przebieg tury.

Rywalizacja o punkty zwycięstwa polega na gromadzeniu kości, symbolizujących towary oraz robotników, pozwalających na pozyskiwanie kolejnych planet i technologii. W każdej turze gracze za swoimi zasłonkami, w tajemnicy przed innymi, rzucają kośćmi i przypisują je do akcji odpowiadającym wynikom na kościach. Następnie przed każdym pojawia się często trudny wybór, gdyż z pięciu dostępnych akcji, może on aktywować tylko jedną, którą rozegrają wszyscy. Po jego dokonaniu usuwa się zasłonki i odwraca specjalne kafelki, pokazujące dostępne w tej rundzie czynności. Wymaga to więc odrobiny wyczucia i dobrze jest oszacować, na które z nich zdecydują się przeciwnicy, by samemu móc wybrać tę najbardziej pożądaną i odnieść największe korzyści. Kolejnym krokiem jest rozpatrzenie wszystkich wybranych akcji, co odbywa się równocześnie. Pozwala to skrócić czas zabawy, angażując wszystkie osoby przy stole. Dostępnymi w Roll for the Galaxy akcjami są kolejno:
  • odkrywanie zapewniające pieniądze potrzebne do wykupywania kostek oraz pozwalające na dobieranie kafelków, które później można opracować;
  • rozwój technologii i kolonizacja, działające w podobny sposób i umożliwiające odkrywanie kafelków czyli przenoszenie do imperium;
  • produkcja, dzięki której na planetach pojawiają się towary;
  • dostawa zamieniająca towary w punkty zwycięstwa albo pieniądze.

   

Kości w grach planszowych niemal zawsze wiążą się z pewną losowością, podobnie jest i w Roll for the Galaxy. Istnieje jednak kilka mechanizmów pozwalających na lekkie manipulowanie wynikami rzutów. Jeden z nich jest standardowo dostępny dla wszystkich, a pozostałe można uzyskać dzięki technologiom. Wpływu losu na wynik partii nie odczuwa się jednak zbyt mocno, tym bardziej, że kostki oprócz koloru różnią się też rozkładem ikonek. I tak chcąc szybciej rozwijać technologie i kolonizować planety warto zainwestować w te czerwone, podczas gdy w handlu lepiej sprawdzą się fioletowe. Summa summarum wynik rozgrywki zależy w największej mierze od strategii i właściwych decyzji, czynnik szczęścia dodaje jedynie zabawie trochę nieprzewidywalności, a tym samym emocji.

Dużą zaletą Rolla jest jego dynamika. W tytule nie ma interakcji między graczami, dzięki czemu całą fazę główną – akcje – można wykonywać jednocześnie. Także same zasady zabawy nie powinny na dłuższą metę sprawiać żadnych problemów. Osoby wchodzące dopiero w świat planszówek mogą trochę gubić się podczas pierwszej partii, jednak dezorientacja szybko mija, gdy zrozumie się rolę kości w grze. Sugeruję jednak, by pierwszych kilka tur rozegrać jawnie, nie korzystając z zasłonek. Pozwoli to na wyłapanie ewentualnych błędów lub rozwianie wątpliwości, które mogą pojawić się u początkujących.

Roll for the Galaxy szybko podbił moje serce. Mimo że zabawa opiera się głównie na sprawnej mechanice, kosmiczny temat traktując jako tło, to pozwala na bardzo przyjemne spędzenie czasu. A cieszące oko ilustracje przedstawiające fantastyczne światy i technologie są tylko jej dodatkową zaletą.

   



Podstawowe informacje o grze "Roll for the Galaxy":

Liczba graczy: 2 - 5 osób
Wiek: od 13 lat
Czas gry: ok. 45 minut
Wydawca: Games Factory Publishing
Projektanci: Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann



Autor tekstu: Wiktor Szafranowicz