Dodane przez grabianski - 24 kwi 2017

To zdecydowanie nie był luźny tydzień na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Do orbitalnego laboratorium przyleciała nowa dwuosobowa załoga oraz 3,5 tony zaopatrzenia, w tym nowe eksperymenty. Zapraszamy na podsumowanie wydarzeń tygodnia z pokładu ISS!

Nowa załoga przylatuje statkiem Sojuz

Rosyjski statek Sojuz MS-04 wystartował w ubiegły czwartek z kosmodromu Bajkonur. W pierwszym ekspresowym locie nowej wersji załogowego Sojuza (i pierwszym w ogóle w tym roku), już po kilku godzinach od startu astronauci przycumowali do rosyjskiej części stacji.

Załoga Sojuza została ograniczona do dwóch osób, z uwagi na redukcję rosyjskiej załogi stacji. Na prawie pięciomiesięczny pobyt przylecieli: Fiodor Jurczikin (weteran lotów, dla którego jest to już 5. misja kosmiczna) oraz Jack Fischer (pierwszy lot kosmiczny).

Więcej o starcie i astronautach można przeczytać w relacji ze startu tutaj.

Przytwierdzenie statku Sojuz do doku stacji zostało potwierdzone o 15:18 polskiego czasu w czwartek. Otwarcie włazu i przywitanie nowych członków ekspedycji nastąpiło po standardowych testach o 17:25.

W tej chwili załoga stacji składa się z pięciu osób. Na ISS oprócz przybyłej dwójki pracują: Peggy Whitson (dowódca ekspedycji) z USA, Thomas Pesquet z Francji oraz Rosjanin Oleg Nowicki. W najbliższych tygodniach nowi członkowie nie będą narzekali na brak zajęć. W planach jest mnóstwo nowych eksperymentów naukowych, wypuszczenie ponad 30 satelitów oraz amerykański spacer kosmiczny, zaplanowany obecnie na 12 maja.

Przybyli Juriczkin i Fischer wraz z Whitson zostaną sami w trójkę w okresie od czerwca do lipca. 28 lipca do stacji ma przybyć kolejna misja załogowa w składzie Riazanski, Bresnik i Nespoli, która uzupełni załogę do standardowych rozmiarów.

Zaktualizowany harmonogram lotów na stację znajduje się na końcu artykułu.

Peggy Whitson ustanawia rekord czasu spędzonego na orbicie

Astronautka NASA Peggy Whitson pobiła dziś (24 kwietnia) amerykański rekord w całkowitym pobycie w przestrzeni kosmicznej. Rozpoczęła dzisiaj 535. dzień w kosmosie! Na tym się jednak nie skończy, gdyż Whitson pozostaje na stacji przez kolejnych kilka miesięcy.

To jednak nie jedyny rekord Peggy. Amerykanka w 2008 została pierwszą kobietą dowodzącą stacją kosmiczną, a 9. kwietnia tego roku została pierwszą kobietą, która dowodziła stacją dwa razy. Obecna misja to już jej 3. długi pobyt na stacji. Po raz pierwszy znalazła się na niej w 2002 roku, kiedy przyleciała promem Endeavour w ramach 5. Ekspedycji.

Dziś rano z racji pobitego przez Whitson rekordu, ze stacją połączył się Prezydent USA Donald Trump.

Przylot statku transportowego Cygnus

Dwa dni po przylocie astronautów, do stacji zadokował statek zaopatrzeniowy Cygnus OA-7. Statek ochrzczony jest nazwiskiem John Glenna, zmarłego w ubiegłym roku Senatora USA i pierwszego amerykańskiego astronauty, który znalazł się na orbicie.

Cygnus został przechwycony przez ramię robotyczne stacji w sobotę 22 kwietnia o 12:05 polskiego czasu. Statek przywiózł do stacji 3500 kg zaopatrzenia, w tym wiele nowych eksperymentów naukowych i serię minisatelitów, które będą w najbliższym czasie wypuszczone z pokładu stacji. Więcej o ładunku misji pisaliśmy w relacji ze startu tutaj.

Najbliższe wizyty pojazdów na stacji

Przedstawiamy zaktualizowany harmonogram wydarzeń logistycznych na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wcześniejsza wersja została opublikowana w 1. odcinku tego cyklu.

12 maja - amerykański spacer kosmiczny EVA-42
31 maja – start statku zaopatrzeniowego Dragon firmy SpaceX w ramach misji CRS-11
2 czerwca - powrót dwuosobowej załogi (Nowicki, Pesquet) w statku Sojuz MS-03 na Ziemię
3 czerwca – cumowanie statku zaopatrzeniowego Dragon firmy SpaceX w ramach misji CRS-11
13 czerwca – odcumowanie statku zaopatrzeniowego Progress MS-05
14 czerwca – start i cumowanie statku zaopatrzeniowego Progress MS-06
lipiec – odcumowanie i powrót na Ziemię statku zaopatrzeniowego Dragon w ramach misji CRS-11
19 lipca – odcumowanie statku zaopatrzeniowego Cygnus OA-7 Orbital ATK
28 lipca – start statku załogowego Sojuz MS-05 (Riazanski, Bresnik, Naspoli)
1 sierpnia – start statku zaopatrzeniowego Dragon firmy SpaceX w ramach misji CRS-12
3 sierpnia – cumowanie zaopatrzeniowego statku Dragon firmy SpaceX w ramach misji CRS-12
sierpień - rosyjski spacer kosmiczny EVA-43
wrzesień - odcumowanie zaopatrzeniowego statku Dragon i powrót na Ziemię (CRS-12)
3 września - powrót trzyosobowej załogi (Juriczkin, Fischer, Whitson) w statku Sojuz MS-04 na ZIemię
13 września - start statku załogowego Sojuz MS-06 (Mizurkin, Vande Hei, Acaba)
1 października - start statku zaopatrzeniowego Cygnus OA-8 firmy Orbital ATK
4 października - cumowanie statku zaopatrzeniowego Cygnus OA-8 firmy Orbital ATK
12 października - start i cumowanie statku zaopatrzeniowego Progress MS-07
październik - powrót trzyosobowej załogi (Riazanski, Bresnik, Naspoli) w statku Sojuz MS-05 na Ziemię
26 października - start statku załogowego Sojuz MS-07 (Szkaplerow, Tingle, Kanai)
1 listopada – start statku zaopatrzeniowego Dragon firmy SpaceX w ramach misji CRS-13
3 listopada – cumowanie statku zaopatrzeniowego Dragon firmy SpaceX w ramach misji CRS-13
listopad - bezzałogowy lot certyfikacyjny i dokowanie statku Dragon V2 firmy SpaceX (lot demonstracyjny)
listopad – odcumowanie statku zaopatrzeniowego Dragon i powrót na Ziemię (CRS-13)
listopad/grudzień - odcumowanie i powrót na Ziemię statku Dragon V2 firmy SpaceX (lot demonstracyjny)
7 grudnia – odcumowanie statku zaopatrzeniowego Progress MS-06
29 grudnia – odcumowanie statku zaopatrzeniowego Cygnus OA-8 firmy Orbital ATK

Według obecnych planów, mają się jeszcze w tym roku odbyć 3 starty załogowe, 2 powroty załóg oraz 6 misji towarowych.

Źródło: NASA/SFN/SF101