Dodane przez grabianski - 10 lip 2017

Po pożegnaniu bezzałogowego Dragona, astronauci z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej mogli się skupić na przeprowadzaniu eksperymentów naukowych i pracach konserwacyjnych wewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tradycyjnie zapraszamy na aktualności z jedynego zamieszkałego przez ludzi miejsca w kosmosie.

Trzyosobowa załoga ISS kontynuowała w zeszłym tygodniu eksperymenty na pokładzie orbitalnej stacji. W ostatnich dniach amerykańscy astronauci pobrali od siebie próbki śliny, krwi i moczu celem późniejszej analizy na Ziemi w ramach eksperymentu Fluid Shifts, który bada reakcje organizmu, a w szczególności oczu na przebywanie w warunkach mikrograwitacji.

W ubiegły piątek z japońskiego modułu Kibo wypuszczono całą serię minisatelitów standardu CubeSat. Wysłane CubeSaty należą do kilku państw: Ghany, Mongolii, Bangladeszu oraz Nigerii.

Przygotowania do załogowej misji

Trzech członków przyszłej 52. Ekspedycji do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej znajduje się teraz w Gwiezdnym Mieście w Rosji, wykonując ostatnie przygotowania do startu rakiety Sojuz FG, który odbędzie się 28 lipca.

Astronauci w składzie: Paolo Nespoli (Włochy), Sergiej Riazański (Rosja) oraz Randy Bresnik (USA) odbędą pod koniec lipca 6-godzinną podróż do stacji w statku Sojuz MS-05. Na ISS spędzą razem cztery i pół miesiąca.

Nauka na stacji

Jack Fischer podczas 60. dnia swojego pobytu na ISS pobrał próbki wydychanego powietrza oraz krwi do badań MARROW, które ma sprawdzić zmiany w szpiku kostnym człowieka indukowane przebywaniem w przestrzeni kosmicznej. Naukowcy chcą wyjaśnić czy zmiany w produkcji komórek tłuszczowych w szpiku pomogą wyjaśnić anomalie wykryte w krwi wśród astronautów przebywających na stacji. Jest to pierwszy eksperyment, który mierzy zmiany tłuszczowe w szpiku astronautów na orbicie.

W pierwszym odcinku serii w styczniu pisaliśmy o eksperymencie Lightning Effects, który ma badać to jak zmiany w oświetleniu na stacji mogą wpływać na zdrowie i produktywność jej załogi.

Członkowie ekspedycji używają teraz nowych diod LED, które być może w przyszłości całkowicie zastąpią lampy fluorescencyjne obecnie wykorzystywane na pokładzie ISS. Astronauci przy pomocy mierników natężenia światła sprawdzają różne konfiguracje nowych świateł celem dobrania takiej, która umożliwi wydajną pracę w całym kompleksie.

Dostarczone na stację diody umożliwiają dostosowanie intensywności i koloru światła (natężenia białego, niebieskiego i żółtego komponentu). Naukowcy chcą sprawdzić, czy nowe światło może pozytywnie wpłynąć na regularność snu astronautów i czujność w trakcie pracy. Dzięki tym zastosowaniom, mniejszemu poborowi prądu i mniejszej wadze, to oświetlenie LED wydaje się być przyszłością oświetlenia w przyszłych statkach załogowych.

Trwa w tej chwili na stacji trzecia odsłona eksperymentu Seeding Growth. Prowadzone przez Europejską Agencję Kosmiczną badanie polega na obserwacji rzodkiewnika pospolitego - modelowej rośliny w botanice (podobnie jak muszka owocowa jest modelowym organizmem w badaniach biologicznych człowieka). Eksperyment ma na celu sprawdzenie efektów mikrograwitacji i różnych źródeł światła na wzrost komórek i ich rozmnażanie się. Dzięki tym badaniom możemy lepiej poznać wymagania roślin do hodowli w kosmicznych warunkach.

Ten konkretny eksperyment skupia się tylko na dwóch czynnikach: natężeniu światła i wartości odczuwanej siły grawitacyjnej. Dzięki wynikom z badania naukowcy będą mogli zoptymalizować przyszłe miejsca hodowli roślin na orbicie, a także lepiej modyfikować same rośliny używając różnego światła i innych zabiegów biotechnologicznych.

Załoga wymieniła także w minionym tygodniu filtr testowanego systemu LDST, który bada 12 alternatyw dla stosowanego na stacji żelu krzemionkowego. Żel ten ma za zadanie usuwać wilgoć z powietrza, ułatwiając tym samym działanie filtrów usuwających dwutlenek węgla z powietrza stacji.

Stosowany teraz żel po roku traci nawet do 75% możliwej do pochłonięcia objętości wody. Powoduje to konieczność jego częstych wymian. Już od wielu miesięcy testowana jest wydajność zamienników, które w przyszłości mogą stać się bardziej efektywnymi pochłaniaczami wilgoci.

Na zdjęciu: Widok z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na południową Afrykę. Zdjęcie zostało wykonane 4 lipca 2017 roku. Źródło: NASA.