Dodane przez grabianski - 07 sie 2017

52. Ekspedycja ISS już po uzupełnieniu do 6-osobowego składu zdążyła rozpędzić się z wykonywaną pracą. Nowi członkowie przyzwyczajają się ponownie do życia na orbicie (wszyscy to weterani) i zapoznają się z nowymi systemami na stacji.

Pierwszym zadaniem Randy Bresnika była wymiana sprzętu sieciowego w Japońskim Module Eksperymentalnym. Paolo Nespoli z Włoch wziął się natomiast za eksperyment dotyczący utraty masy mięśniowej na orbicie przy użyciu urządzenia MARES w module Columbus. Riażański pomagał Nespoliemu i wykonywał rutynowe czynności utrzymaniowe w rosyjskim segmencie stacji.

W kolejnych dniach załoga badała wpływ pobytu w warunkach mikrograwitacji na bóle głowy, a także przyglądała się myszom, by stwierdzić jak nowy testowany lek może pomóc w ograniczeniu utraty masy kostnej i objawów podobnych do ziemskiej osteoporozy na orbicie. Nowi mieszkańcy stacji mieli się także okazję zapoznać z systemami ewakuacyjnymi na pokładzie kompleksu.

Przed rozpoczęciem minionego weekendu Bresnik z Nespolim wykonali ponadto skany ultrasonograficzne swoich nóg w poszukiwaniu pierwszych zmian podczas pobytu w stanie nieważkości. Jack Fischer instalował natomiast nową elektronikę, która przyspieszy wymianę danych między specjalną uniwersalną platformą laboratoryjną do badań naukowych i Ziemią.

Nauka na Stacji

Dzięki podwojonej ostatnim przylotem załodze stacji będzie można wykonać na niej znacznie więcej eksperymentów naukowych. Nowa załoga od razu po przybyciu zabrała się więc do pracy.

Paolo Nespoli już w pierwszym tygodniu pobrał od siebie próbki krwi do eksperymentu MARROW badającego zawartość komórek tłuszczowych w szpiku kostnym. Badanie ma na celu wykazać jak ich liczebność zmienia się w wyniku przebywania w warunkach mikrograwitacji. Szpik kostny jest odpowiedzialny w organizmie za produkcję białych i czerwonych krwinek. Naukowcy mają nadzieję, że może komórki tłuszczowe w nim zawarte wyjaśnią zmiany wykryte w funkcjonowaniu białych i czerwonych krwinek po długim pobycie na orbicie. Zawartość komórek tłuszczowych w szpiku mierzy się na stacji przy pomocy rezonansu magnetycznego, do diagnostyki funkcjonowania czerwonych krwinek używa się chromatografu, który analizuje wydychane powietrze, natomiast działanie białych krwinek poznaje się poprzez analizę ekspresji genów w komórkach.

Astronauta NASA Jack Fischer pracował nad badaniem DOSIS-3D. Eksperyment ten ma na celu wykonanie trójwymiarowej mapy dawek promieniowania, na jakie narażeni są astronauci w kompleksie. Naukowcy Europejskiej Agencji Kosmicznej chcą wiedzieć wszystko o naturze i dystrybucji różnych rodzajów promieniowania wewnątrz stacji. Do wykonania tej mapy używa się wielu rodzajów detektorów - zarówno pasywnych i aktywnych. Dzięki temu wynikiem badania będą nie tylko pomiary, ale też ocena skuteczności konkretnego sprzętu i nabranie doświadczenia w zbieraniu tego typu danych w czasie rzeczywistym.

Orbital ATK z zaplanowaną misją zaopatrzeniową

NASA w porozumieniu z firmą Orbital ATK zaplanowała wstępnie kolejny lot towarowy kapsuły Cygnus na 11 października. Start odbędzie się przy użyciu rakiety Antares z kompleksu NASA w Wallops. Początkowo planowano, by start odbył się we wrześniu. Zmieniły się jednak wymagania dotyczące dostarczanego przez NASA sprzętu co najwidoczniej opóźniło plany. Przez to opóźnienie kolejny lot Cygnusa będzie mieć miejsce dopiero w przyszłym roku.

Trwa już wstępne planowanie misji w ramach drugiej rundy komercyjnych kontraktów zaopatrzeniowych CRS2. W latach 2019-2024 w ramach programu ładunek do stacji mają dostarczać 3 podmioty prywatne: obecnie używane Dragon firmy SpaceX i Cygnus firmy Orbital ATK oraz Dream Chaser firmy Sierra Nevada. Każda z tych firm ma dostać co najmniej 6 zamówień na loty towarowe do ISS. Oribtal ATK otrzymał już potwierdzenie dla pierwszej misji w ramach tej transzy, która odbędzie się w 2019 roku.

Harmonogram najważniejszych wydarzeń

Poniżej przedstawiamy rozpiskę planowanych startów, cumowań, odcumowań i spacerów kosmicznych w ramach funkcjonowania ISS. Na czerwono zaznaczyliśmy wydarzenia związane ze startami i powrotami załogowymi oraz spacerami kosmicznymi.

13 sierpnia - start Dragona w ramach misji zaopatrzeniowej CRS-12

16 sierpnia - dokowanie Dragona CRS-12

17 sierpnia - rosyjski spacer kosmiczny EVA-43 (Jurczichin, Riażański)

2 września - odcumowanie i powrót na Ziemię załogi statku Sojuz MS-04 (Jurczichin, Fischer, Whitson)

10 września - odcumowanie i powrót na Ziemię statku towarowego Dragon w ramach misji CRS-12

12 września - start załogowy i dokowanie do ISS statku Sojuz MS-06 (Misurkin, Vande Hei, Acaba)

11 października - start statku Cygnus w ramach misji zaopatrzeniowej OA-8

12 października - start statku Progress MS-07 w ramach misji zaopatrzeniowej

14 października - przechwycenie i cumowanie statku Cygnus OA-8

Październik - amerykański spacer kosmiczny EVA-44

1 listopada - start Dragona w ramach misji zaopatrzeniowej CRS-13

3 listopada - dokowanie statku Dragon w ramach misji CRS-13

Listopad - odcumowanie i powrót na Ziemię statku Dragon CRS-13

7 grudnia - odcumowanie i deorbitacja statku zaopatrzeniowego Progress MS-06

14 grudnia - odcumowanie i powrót na Ziemię załogi statku Sojuz MS-05 (Riazański, Bresnik, Nespoli)

27 grudnia - start załogowy i dokowanie do ISS statku Sojuz MS-07 (Szkaplerow, Tingle, Kanai)

Źródło: NASA/NSF

Na zdjęciu: Jeden z szesnastu widzianych codziennie wschodów słońca na ISS uchwycony przez członka 52. Ekspedycji. W górnym lewym rogu jeden z paneli słonecznych kompleksu. Źródło: NASA.