Amerykańska sonda sfotografowała nowy krater uderzeniowy na Marsie

Nowy krater uderzeniowy na Marsie
Każdego roku na Marsie powstaje ponad 200 nowych kraterów o średnicach co najmniej 3,9 metra. Dzięki sondzie Mars Reconnaissance Orbiter udało się sfotografować jeden z takich nowych kraterów, który powstał dwa lub trzy lata temu.

Obszar, na którym widoczny jest obecnie krater, sonda fotografowała w lipcu 2010 roku oraz w maju 2012 roku. Uzyskane wtedy zdjęcia różnią się między sobą, dzięki czemu mamy dość dokładne określenie daty powstawania krateru. Zdjęcia były uzyskane w niskiej rozdzielczości, zatem NASA postanowiła sfotografować krater kamerą wysokiej rozdzielczości HiRISE.

Nowe zdjęcie sonda Mars Reconnaissance Orbiter wykonała 19 listopada 2013 roku, a 5 lutego 2014 r. zostało opublikowane na stronie internetowej NASA. Analiza obrazu pozwala określić wymiary krateru na około 30 metrów. Uderzenie spowodowało rozrzucenie materiału dookoła na odległość do 15 kilometrów. Krater wydaje się niebieski dlatego, że usunięciu uległ pył, którym obszar był okryty przed uderzeniem. Dodatkowo sztucznie nieco uwypuklono kolory na zdjęciu.

Kamera HiRISE jest jednym z sześciu instrumentów naukowych sondy Mars Reconnaissance Orbiter, która krąży po orbicie wokół Marsa od 2006 roku. Projekt jest kierowany przez amerykańską agencję kosmiczną NASA.

Źródło: JPL / NASA

Krater uderzeniowy na Marsie sfotografowany 19 listopada 2013 r. przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter. Kolory są nieco uwypuklone w stosunku do rzeczywistych. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona.