Astronarium nr 17 o Gwieździe Betlejemskiej

Astronarium - Gwiazda Betlejemska
Pierwszy tegoroczny odcinek "Astronarium" będzie w tematyce świąteczno-noworocznej. Opowiemy co współczesna astronomia mówi na temat Gwiazdy Betlejemskiej - jakie są główne hipotezy na jej temat i czy na pewno była to kometa, czy może np. supernowa lub inne zjawisko astronomiczne. Ważne: nastąpiła zmiana godziny emisji na 17.00 w soboty, czyli pół godziny wcześniej niż do tej pory.

Według biblijnego opisu w Ewangelii św. Mateusza narodziny Jezusa Chrystusa były poprzedzone pojawieniem się na niebie zjawiska, które skłoniło mędrców (magów) do dalekiej podróży, aby odnaleźć Jezusa. Zjawisko to nazywane jest Gwiazdą Betlejemską i najbardziej kojarzy się nam z kometą, bowiem tak jest przedstawiane w sztuce, czy w bożonarodzeniowych szopkach. Ale zjawiskiem które zwróciło uwagę starożytnych mędrców mogła wcale nie być kometa. Być może był to wybuch supernowej, przykładowo w galaktyce M 31, a może nietypowe złączenie planet. Z kolei jeśli spojrzymy na świat według wyobrażeń i interpretacji ludzi żyjących 2000 lat temu, to wyjaśnienie może być jeszcze inne i to wcale nie związane z astronomią.

"Astronarium" nr 17 pt. "Gwiazda Betlejemska" będzie można zobaczyć w sobotę o godzinie 17.00 na antenie TVP 3, czyli w paśmie wspólnym wszystkich kanałów regionalnych TVP. Zwracamy uwagę na kilka istotnych zmian. Po pierwsze godzina emisji jest 30 minut wcześniejsza niż do tej pory (czyli 17.00 zamiast 17.30). Zmianie uległa też nazwa kanału telewizyjnego, do tej pory nazywał się TVP Regionalna, a od nowego roku przemianowano go na TVP 3. Zmiana nazwy nie wpływa na gdzie faktycznie można obejrzeć "Astronarium", czyli na regionalnym kanale Telewizji Polskiej, przykładowo TVP Warszawa, TVP Kraków, TVP Gdańsk, itd. w zależności od miejsca zamieszkania.

Powtórka programu o godzinie 00:15, a później w środę o godz. 11.40 i ponownie po północy o 00.55. Dodatkowo program można oglądać w internecie na TVP Stream we wszystkich godzinach, w których trwa emisja na antenach telewizyjnych.