Astronarium nr 33 o życiu we Wszechświecie

Tym razem tematem telewizyjnego programu popularnonaukowego "Astronarium" będzie życie we Wszechświecie. Naukowcy opowiedzą w jaki sposób prowadzone są badania w dziedzinie astrobiologii i czy w kosmosie wykryto molekuły organiczne.

Kamery telewizyjne odwiedziły Szczecin, w którym w ramach Uniwersytetu Szczecińskiego działa Polskie Centrum Astrobiologii CASA*. Naukowcy pracujący w tym ośrodku przedstawią widzom czym zajmuje się astrobiologia oraz jaki wpływ na ewolucję życia we Wszechświecie może mieć promieniowanie kosmiczne. Drugim miejscem pokazanym w tym odcinku będzie Centrum Astronomii UMK, w którym prowadzone są badania nad materią międzygwiazdową - w ośrodku międzygwiazdowym wykryto m.in. molekuły organiczne. Na zakończenie, wizyta w Muzeum Ziemi im. Karola Sabatha w Solcu Kujawskim przybliży jak wyglądały pradawne formy życia na Ziemi, setki milionów, a nawet miliardy lat temu.

"Astronarium" nr 33 będzie miało premierę w środę o godz. 15:35 na antenie TVP 3. Powtórka nastąpi po północy i w czwartek rano.

Program jest produkowany przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz Telewizję Polską. "Astronarium" jest emitowane co tydzień na trzech ogólnopolskich antenach telewizyjnych: TVP 1, TVP 3 oraz TVP Polonia. Emisje premierowe są na antenie TVP 3, czyli we wszystkich regionalnych kanałach Telewizji Polskiej (TVP Warszawa, TVP Bydgoszcz, TVP Kraków, itd.). Z kolei wcześniejsze odcinki pokazywane są w TVP 1 oraz TVP Polonia. Poprzednie odcinki można również oglądać w bardzo dobrej jakości na YouTube.

Produkcja programu została dofinansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Partnerem medialnym "Astronarium" jest czasopismo i portal "Urania - Postępy Astronomii".

Tak może wyglądać powierzchnia planety Proxima b, okrążającej najbliższą względem Słońca gwiazdę. Planeta ta krąży w ekosferze, czyli w strefie wokół gwiazdy, w której może występować woda w stanie ciekłym. Rys.: ESO.