Astronomka z ESO rozpoczęła trening na astronautkę

Suzanna Randall

Suzanna Randall być może będzie pierwszą Niemką w kosmosie. Jest astronomem pracującym w Europejskim Obserwatorium Południowym (European Southern Observatory – ESO) i została wybrana do treningu na astronautkę. Kiedy pierwsza Polka otrzyma szansę lotu w kosmos?

Inicjatywa Astronautin została utworzona w 2016 roku. Ma zachęcać młode kobiety do wyboru zawodów związanych z kosmosem, nauką, matematyką i technologią, a dodatkowo doprowadzić do lotu w kosmos pierwszej niemieckiej astronautki. Astronautka ma polecieć na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), aby prowadzić tam różne eksperymenty naukowe, w tym badać wpływ warunków mikrograwitacji na kobiece ciało.

Jedną z dwóch kandydatek w ramach Astronautin została Suzanna Randall. Ma 38 lat, urodziła się w Kolonii, studiowała astronomię w Wielkiej Brytanii, doktorat zrobiła w Kanadzie, a obecnie pracuje w ESO jako astronomka. Początkowo była stażystką w ESO, a teraz jest zaangażowana z ramienia w ESO w projekt ALMA – wielką sieć radioteleskopów milimetrowych i submilimetrowych pracujących w Chile. Naukowo zajmuje się badaniem pewnej kategorii gwiazd: pulsujących niebieskich podkarłów.

Oprócz astronomii jest też wysportowana – jest instruktorką jogi oraz uprawia paralotniarstwo. Połączenie doświadczenia naukowego i pasji do sportu zadecydowały o jej wyborze do projektu. Randall zajęła miejsce Nicoli Baumann, będącej pilotem myśliwców Eurofigher, która była wcześniej wybrana do projektu, ale zrezygnowała. O miejsce na lot kosmiczny Randall będzie rywalizować z Insą Thiele-Eich, 34-letnią meteorolożką, która została wybrana do treningu astronautycznego w kwietniu 2017 roku.

Kandydatki na astronautki w programie treningowym Astronautin zaznajamiają się ze środowiskiem stacji ISS, poznają systemy i procedury pokładowe. Program obejmuje także uczestnictwo w wielu wymagających aktywnościach, takich jak loty paraboliczne oraz trening survivalowy, lotniczy i robotyczny.

Na zdjęciu: Suzanna Randall, pracująca jako astronom w ESO, została wybrana do projektu Astronautin, w ramach którego rozpoczęła trening astronautyczny. Źródło: ESO/M.Zamani