Astronomowie odkryli strumień gazu długi na 2,6 miliona lat świetlnych

Astronomowie i studenci odkryli most atomowego wodoru o długości 2,6 mln lat świetlnych, łączący dwie galaktyki leżące 500 mln lat świetlnych od nas. Wykryli gaz korzystając z Teleskopu Williama E. Gordona w Obserwatorium Arecibo, placówce radioastronomii US National Science Foundation w Puerto Rico. Strumień wodoru jest większy, niż znane dotychczas.

Jest milion lat świetlnych dłuższy niż ogon gazu znajdującego się w gromadzie Panny, znaleziony w innym projekcie Arecibo, kilka lat wcześniej. Dr Rhys Taylor, naukowiec z Czeskiej Akademii Nauk, powiedział: „Było to całkowicie nieoczekiwane. Często widzimy strumienie gazu w gromadach galaktyk, w których galaktyki znajdują się blisko siebie, ale znaleźć coś tak długiego i nie w gromadzie jest niebywałe.”

Nie tylko długość strumienia jest zaskakująca, ale także ilość gazu w nim znaleziona. Roberto Rodriguez, absolwent z 2014 r. Uniwersytetu Puerto Rico w Humacao, który pracował nad projektem jako student, wyjaśnił: „Zwykle znajdujemy gaz wewnątrz galaktyk, ale tutaj połowa gazu – 15 miliardów razy więcej, niż masa Słońca – znajduje się w moście. To znacznie więcej, niż zawierają razem Droga Mleczna i Galaktyka Andromedy!”

Zespół nadal bada pochodzenie strumienia. Jeden z pomysłów na jego pochodzenie jest taki, że duża galaktyka na jednym z końców strumienia przeszła w przeszłości blisko grupy mniejszych galaktyk, znajdujących się na drugim końcu, i most gazowy rozciągnął się. Druga koncepcja sugeruje, że duża galaktyka dostała się prosto w środek grupy, wypychając z niej gaz. Zespół planuje użyć symulacji komputerowej, aby dowiedzieć się, który z tych pomysłów może najbardziej dopasować kształt mostu, który jest widziany z Teleskopu Arecibo.

Przy projekcie pracowało troje licencjatów: Roberto Rodriguez i Clarissa Vazquez z UPR Humacao oraz Hanna Herbst, obecnie doktorantka na Uniwersytecie Floryda. Dr Robert Minchin z obsługi astronomicznej Obserwatorium Arecibo i główny badacz projektu powiedział: „Zaangażowanie studentów jest dla nas bardzo ważne. Jesteśmy dumni, że inspirujemy nową generację astronomów, a szczególnie dumni z zaangażowania studentów z Puerto Rico.” Most został znaleziony w danych pobranych w latach 2008 i 2011 w ramach Arecibo Galaxy Environment Survey (AGES), który używa mocy Teleskopu Arecibo do przeglądu dużego obszaru nieba, z wysokim poziomem czułości.

Źródło: Royal Astronomical Society

Strumień gazu (oznaczony na zielono, dane z radioteleskopu Arecibo) rozciąga się od dużej galaktyki na dole, po lewej, do grupy galaktyk na górze. Pobliska galaktyka po prawej również posiada nieco krótszy strumień gazu. Źródło: Rhys Taylor/Arecibo Galaxy Environment Survey/The Sloan Digital Sky Survey Collaboration.