W Australii pobito rekord Guinnessa w liczbie osób jednocześnie obserwujących niebo

rekord Guinnessa

Australia pobiła własny rekord Guinnessa w liczbie osób, które w wielu miejscach jednocześnie obserwowały obiekt astronomiczny na nocnym niebie. Nowy rekord to ponad czterdzieści tysięcy osób. Ciekawe czy w Polsce wyszłaby taka akcja? Jeśli chcecie pomóc w jej organizacji, to skontaktujcie się z nami.

Ogłoszenie: osoby i organizacje, które chciałyby pomóc w zorganizowaniu w 2019 roku polskiej próby bicia podobnego rekordu, prosimy o kontakt z redakcją Uranii poprzez wypełnienie krótkiej ankiety. Można też kontaktować się z nami pod adresem portal@urania.edu.pl.

Australijczycy najwyraźniej lubią bić rekordy Guinnessa i chyba mają u siebie sporo miłośników astronomii. Trzy lata temu, 21 sierpnia 2015 roku, jeden z tamtejszych uniwersytetów (Australian National University – ANU) zorganizował ogólnokrajowe obserwacje nocnego nieba połączone z biciem rekordu Guinnessa w liczbie osób jednocześnie obserwujących na nocnym niebie obiekt astronomiczny. Rekord udało się wtedy pobić i wyniósł on 7960 osób w 37 miejscach w Australii.

W tym roku spróbowano jeszcze polepszyć ten wyniki i zakończyło się to dużym sukcesem. Akcję zorganizował ponownie ANU wspólnie z telewizyjnym programem ABC Stargazing Live TV. Audycja była prowadzona na żywo z obserwatorium astronomicznego Siding Spring Observatory, a jej prowadzącymi byli prof. Brian Cox i australijska gwiazda telewizyjna Julia Zemiro. Audycja była emitowana w dniach 22, 23 i 24 maja, a bicie rekordu nastąpiło wieczorem 23 maja 2018 roku.

Dotychczasowy rekord udało się poprawić pięciokrotnie. Co prawda przedstawicielom Guinness World Records nie udało się na razie podać dokładnej liczby osób, ale organizatorzy informują, że w akcji udział wzięło ponad czterdzieści tysięcy osób w co najmniej 285 miejscach w Australii. Na czym dokładnie polegało bicie rekordu? Przez dziesięć minut wszyscy obserwowali Księżyc przez teleskopy.

ANU zorganizował też w trakcie bicia rekordu jeden z największych pikników astronomicznych – wzięło w nim udział ponad 3500 osób. Bicie rekordu nie było jednak jedynym celem całej akcji. Zachęcano także widzów do pomocy naukowcom w poszukiwaniu supernowych. W trakcie audycji ponad sześć tysięcy osób przeglądało zdjęcia z teleskopu ANU SkyMapper i dokonało 1,6 miliona klasyfikacji obiektów.