Breakthrough Starshot: pierwszy krok na drodze do gwiazd

Breakthrough Starshot to niezwykły projekt, który ma na celu przyśpieszanie statków kosmicznych znacznego ułamka prędkości światła i ostatecznie wysłanie ich tą metodą w kierunku najbliższych naszemu Słońcu gwiazd. Czas takiej międzygwiezdnej podróży ma być przy tym porównywalny z długością ludzkiego życia. W ubiegłym tygodniu odpowiedzialna za ten wizjonerski pomysł firma Breakthrough Initiatives ogłosiła powodzenie pierwszych testów.

Jak należy rozumieć te pierwsze próby? Nie wysłano w Kosmos wprawdzie człowieka, ale za to poleciało tam kilka małych, lekkich sond z serii Sprites (lub bardziej po polsku: Chochliki). Ich napędem są... lasery o bardzo dużej mocy.

Chochliki przetrwały swe pierwsze kosmiczne loty stosunkowo dobrze. Doświadczyły wprawdzie paru problemów z komunikacją, więc ich sprzęt komunikacyjny może jeszcze wymagać dopracowania. Same sondy są też tak czy inaczej zbyt małe, by dało się zainstalować na ich pokładzie wartościowe instrumenty naukowe (nie mówiąc już o locie załogowym). Problemy związane z miniaturyzacją są wciąż na etapie badań i szukania najlepszych rozwiązań. Jednak Chochliki to tak naprawdę dopiero prototypy większych statków, które mają w przyszłości podróżować w przestrzeni kosmicznej przez nawet kilka dziesięcioleci.

Ich napędem także będą naziemny układ wysokiej mocy laserów, które mają je rozpędzić - według bardziej optymistycznych oszacowań - nawet do 20% prędkości światła. Na dziś dzień Jednym z celów programu jest na przykład podpięcie małej sondy do tak zwanego kosmicznego żagla, a następnie jej stopniowe przyśpieszenie silnym promieniami światła laserowego. Breakthrough Starshot planuje przy tym wystrzelenie kilku takich samych sond, zwiększając tym szansę, że co najmniej jedna z nich dotrze cało do układu Alfa Centauri.

Wcześniej jednak trzeba wyposażyć je w odpowiedni sprzęt - kamery, źródła energii, czy urządzenia nadawcze. Chochliki, choć wiele im jeszcze brakuje do pełnej użyteczności w eksploracji Kosmosu, są z pewnością ważnym pierwszym krokiem na tej drodze. Dowiedziono, że sam pomysł działa - teraz prace muszą skupić się na miniaturyzacji i dalszych usprawnieniach technologicznych.

Zdjęcie: Breakthrough Starshot obiera za swój pierwszy cel pobliski układ Alfa Centauri złożony z trzech gwiazd: Alfy (po lewej), Bety (po prawej), i Proximy (w czerwonym kółku). Proxima Centauri ma co namniej jedną planetę pozasłoneczną.
Źródło: Wikipedia