Czworo nowych sąsiadów Drogi Mlecznej

Bardzo słabe, galaktyki karłowate są najmniejszymi, najbardziej zdominowanymi przez ciemną materię i najmniej wzbogaconymi chemicznie układami gwiazd we Wszechświecie. Są również ważnym celem do zrozumienia ciemnej materii oraz procesu tworzenia się galaktyk. Stanowią większość spośród galaktyk we Wszechświecie. Co więcej, galaktyki karłowate wokół Drogi Mlecznej dostarczają istotnych danych empirycznych do weryfikacji scenariuszy tworzenia się naszej własnej galaktyki. Obecnie znanych jest około 60 galaktyk karłowatych związanych z Drogą Mleczną w odległości mniejszej, niż milion lat świetlnych. Galaktyka Andromedy, nasza najbliższa duża spiralna sąsiadka, jest odległa o 2,5 mln lat świetlnych.

W ciągu ostatnich kilku lat odkryto wiele nowych galaktyk satelitarnych Drogi Mlecznej, ale niektóre zostały zakwestionowane dzięki kampanii bardziej czułego obrazowania. Astronom CfA Nelson Caldwell był członkiem zespołu, który użył teleskopu Magellan Clay i urządzenia Megacam do uzyskania obrazów czterech pobliskich galaktyk karłowatych, które są prawie 16 razy słabsze, niż wcześniej mierzone. Obrazy pokazują nowe gwiazdy i inne obiekty, w tym rozbudowane struktury. Umożliwiły astronomom dokonanie przeglądu kluczowych parametrów tych galaktyk.

Jedna z galaktyk karłowatych, Strzelec II, o masie gazowej zaledwie 1300 Słońc, jest niezwykła, ponieważ ma niewielki rozmiar nawet, jak na obiekt tego typu a ze względu na swoją jasność może być uznana za najbardziej rozciągniętą gromadę kulistą. Kolejna, Reticulum II, jest najbardziej wydłużoną galaktyką karłowatą. Trzecia z nich to Tucana III, wydaje się być związana ze strumieniem materii wpływającym do Drogi Mlecznej i może być zakłócana przez pływy. Nowe czułe wyniki nie były w stanie dokonać pomiaru gazu w żadnym z obiektów, ale wyznaczyły nowe granice i pomogą astronomom w bardziej kompletnym spisie galaktyk należących do rodziny Drogi Mlecznej.

Four Newly Discovered Milky Way Neighbors