Czy umierające gwiazdy mogą odmładzać planety?

Artystyczna wizja hipotetycznej odmłodzonej planety

Odmłodzone planety są hipotetycznymi obiektami, które po wielu latach starzenia się odzyskują swój blask. Jedna z takich planet prawdopodobnie została odkryta za pomocą Kosmicznego Teleskopu Spitzera.

Micheal Jura z Uniwersytetu Kalifornijskiego, współautor odkrycia wyjaśnia, że młode planety emitują promieniowanie podczerwone, jednak w miarę jak stają się starsze i chłodniejsze przestają być widoczne. Proces odmładzania powoduje, że ponownie można je zobaczyć.

Jak planeta może odzyskać swoją młodość? W momencie kiedy gwiazdy podobne do naszego Słońca rozrastają się w swoim końcowym stadium życia do rozmiarów czerwonego olbrzyma, planety wielkości Jowisza mogą pochłaniać część ich materii zwiększając tym samym swoją masę. Proces odmładzania wygląda w ten sposób, że materiał odrzucony przez gwiazdę, która staje się wskutek tego białym karłem, może opaść na gazowe olbrzymy krążące w zewnętrznych rejonach systemu gwiezdnego.

Dla planety taki proces jest jak wizyta w spa. Po latach starzenia się, masywne planety znowu mogą świecić swym młodzieńczym blaskiem. Niedawne badanie przeprowadzone za pomocą Kosmicznego Teleskopu Spitzera pozwoliło zidentyfikować kandydtkę, która potwierdzałaby hipotezę o odmłodzonych planetach. Tym obiektem może być planeta krążąca wokół białego krała o oznaczeniu PG 0010+280.

Odkrycia dokonał Blake Pantoja, student Uniwersytetu Kalifornijskiego, który zauważył niespodziewane źródło podczerwieni wokół wspomnianego białego karła. Dalsze badania potwierdziły odkrycie, jednak początkowo zespół badawczy pracujący nad tym zagadnieniem uznał, że źródłem promieniowania jest dysk krażący wokół gwiazdy, utworzony wskutek rozerwania przelatującej w zbyt bliskiej odległości od gwiazdy asteroidy.

Dotychczas odkryto kilkadziesiąt tego typu dysków, jednak dane pochodzące z Teleskopu Spitzera nie pasują do modelu rozerwanej asteroidy. Z powodu tych wątpliowości naukowcy biorą pod uwagę inne możliwośći, z których najbardziej prawdopodobym żródłem podczerwieni jest odmłodzona masywna planeta lub krążący wokół gwiazdy brązowy karzeł.

Ostateczne potwierdzenie hipotezy najprawdopodobniej możliwe będzie dopiero w 2018 roku, kiedy swoją misję w przestrzeni kosmicznej rozpocznie Teleskop James Webba, następca Teleskopu Hubble'a.

Can Planets Be Rejuvenated Around Dead Stars?

NASA