Dokonano obserwacji planetoidy ‘Oumuamua pod kątem emisji sztucznych sygnałów

Przybysz spoza Układu Słonecznego - planetoida ‘Oumuamua - wzbudził niedawno sporą sensację, szczególnie po opublikowaniu przez ESO wizualizacji kształtu. Teraz projekt Breakthrough Listen postanowił sprawdzić czy od obiektu nie docierają sygnały o sztucznym pochodzeniu. Jaki jest wynik nasłuchu?

Przypomnijmy, iż 18 października 2017 r. odkryto niezwykły obiekt A/2017 U1, który okazał się planetoidą o takich parametrach orbity, że musiała ona do nas przylecieć spoza Układu Słonecznego. Obiektowi nadano nazwę ‘Oumuamua. Później, 20 listopada 2017 r., Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) zaprezentowało wyniki obserwacji kszatłu obiektu, który okazał się mocno wydłużony, ze stosunkiem boków 10:1, długością co najmniej 400 metrów i okresem obrotu 7,3 godziny.

Spowodowało to w mediach i w internecie wysyp porównań do wizji statków obcych cywilizacji z filmów, gier czy książek. W szczególności przywoływano powieść Arthura C. Clarke’a pt. „Spotkanie z Ramą” (wydaną w 1973 r.), w której fabuła opowiada o przelocie przez Układ Słoneczny walca będącego wytworem innej cywilizacji.

Projekt Breakthrough Listen postanowił sprawdzić planetoidę ‘Oumuamua, dokonując nasłuchu radiowego i analizy zebranych danych pod kątem oznak występowania w nim sztucznego sygnału. Pierwsze obserwcje przeprowadzono 13 grudnia od godz. 9:35 do 15:45 polskiego czasu. Użyto do tego radioteleskopu Robert C. Byrd Green Bank Telescope w Zachodniej Wirginii w Stanach Zjednoczonych. Rejestrowano sygnały w czterech pasmach o częstotliwościach od 1 do 12 GHz, podzielonych na miliony kanałów. Zapisano także 90 terabajtów surowych danych w ciągu 2 godzin bezpośrednich obserwacji samej planetoidy.

Zebrane dane zostały poddane analizie przez potężne komputery. Procedura o nazwie "turboSETI" łączy dane z wąskich pasm, które przemieszczają się w częstotliwościach. Porównują tempo, w jakim taki sygnał "dryfuje" do jego przewidywanego zachowania wynikającego z ruchu planetoidy, a także eliminując interferujące sygnały ludzkiego pochodzenia, oprogramowanie próbuje zidentyfikować czy jakiś sygnał pochodzi bezpośrednio z samej plnetoidy ‘Oumuamua.

Analizy nie wykazały występowania sztucznych sygnałów. Do tej pory ukończono je dla pasma S pokrywającego częstotliwościa od 1,7 do 2,6 GHz. Dane te udostępniono publicznie w archiwum Breakthrough Listen, a gdy analiza sygnałów z pozostałych pasm zostanie ukończona, również one dołączą do publicznego archiwum.

Breakthrough Listen wchodzi w skład Breakthrough Initiatives, projektu mającego na celu sprawdzenie czy gdzieś we Wszechświecie istnieje inne inteligentne życie oraz czy są inne miejsca zdatne do zamieszkania. Breakthrough Listen ma budżet 100 milionów dolarów i prowadzi obserwacje astronomiczne, w szczególności planując przegląd miliona najbliższych gwiazd i 100 najbliższych galaktyk.

Artystyczna wizja międzygwiazdowej planetoidy ‘Oumuamua. Źródło: ESO/M. Kornmesser.