Drugi tegoroczny start rakiety Ariane 5

Start rakiety Ariane 5 w ramach misji VA299
9 marca 2016 r. z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej nastąpił start rakiety nośnej Ariane 5, która umieściła na orbicie satelitę telekomunikacyjnego. Dodatkowo przeprowadzono testy potrzebne do prac nad nową serią rakiet Ariane 6 - podała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

Start nastąpił o godzinie 6:20 czasu środkowoeuropejskiego z Europejskiego Portu Kosmicznego w Kourour w Gujanie Francuskiej. Wyniesiony w ramach misji VA229 ładunek miał masę 6707 kg, a jego jedynym elementem był satelita telekomunikacyjny Eutelsat-65 West A. Satelita został uwolniony po 27 minutach od startu z Ziemi. Będzie okrążał naszą planetę po orbicie geostacjonarnej na pozycji 65oW. Przewidywany czas użytkowania ma wynieść 15 lat. Satelita będzie udostępniać transmisje telewizyjne oraz szybkie łącza szerokopasmowe dla Ameryki Łacińskiej, w tym dla Brazylii.

Inżynierowe ESA wykorzystali lot rakiety do przeprowadzenia testów przydatnych przy projektowaniu nowej serii rakiet Ariane 6. Po uwolnieniu satelity dokonywano pomiarów temperatury i poziomu paliwa napędowego, aby dokładnie zbadać jego zachowanie w górnym członie rakiety w warunkach małej grawitacji.

Misja VA229 to był drugi startem rakiety z serii Ariane 5 w roku 2016 oraz start numer 85 w historii tej serii rakiet.

Start rakiety nośnej Ariane 5 w ramach misji VA229. Źródło: ESA.