Dzisiaj nastąpi zakrycie Aldebarana przez Księżyc

Zakrycie Aldebarana przez Księżyc
Dzisiaj wieczorem około godz. 20:22 nastąpi zakrycie jasnej gwiazdy Aldebaran przez Księżyc. Zachęcamy do obserwowania tego ciekawego zjawiska astronomicznego.

Dzisiejsze prognozy pogody dla Polski są raczej kiepskie - pełne zachmurzenie. Ale gdyby się nie sprawdziły, to wieczorem warto spojrzeć w niebo, bowiem będzie okazja zobaczyć zakrycie Aldebarana przez Księżyc.

Wieczorem 28 kwietnia, niedługo po zachodzie Słońca, Księżyc będzie widoczny na niebie nisko nad zachodnim horyzontem. Tuż nad sierpem Księżyca dostrzeżemy gwiazdę Aldebaran o jasności 0,8 magnitudo. O godz. 20:22 gwiazda nagle zniknie nam z oczu - nastąpi jej zakrycie przez Księżyc. Zniknięcie może niektórym wydawać się nieuzasadnione, ponieważ gwiazdę zasłoni nieoświetlona część Księżyca. Przez około 40 minut Aldebaran będzie niewidoczny i o godz. 21:04 wyłoni się zza Księżyca.

Podane momenty wystąpienia zjawiska dotyczą Warszawy. Jeśli będziemy prowadzić obserwacje z innych w miejsc w Polsce, mogą się różnić o kilka minut. Ponieważ o tej niebo będzie jeszcze dość jasne, zalecamy, aby do obserwacji użyć lornetki lub teleskopu.

Dodatkowo możemy pokusić się o obserwacje Marsa, który będzie znajdował się 8 stopni na prawo od Księżyca. Odpowiada to mniej więcej szesnastu średnicom tarczy Księżyca w pełni. Mars świeci jednak obecnie słabiej niż Aldebaran, z jasnością 1,6 magnitudo.

Z kolei po przeciwnej stronie nieba bardzo jasno świeci Jowisz, największa planeta Układu Słonecznego. Jego blask to aktualnie minus 2,4 magnitudo. Jeśli dysponujemy nawet niewielkim teleskopem, możemy dodatkowo dostrzec galileuszowe księżyce Jowisza.

Zakrycia Aldebarana przez Księżyc widoczne w Warszawie w dniu 28.04.2017 r. o godz. 20:22. Rys.: Stellarium.