Festiwal Mobilnych Planetariów w Poznaniu zgromadził tłumy widzów

6 września 2015 r. mieszkańcy Poznania mieli niepowtarzalną okazję odwiedzenia w ciągu jednego dnia aż ośmiu planetariów. Odbywający się tego dnia Festiwal Mobilnych Planetariów zgromadził tłumy poznaniaków, którzy całymi rodzinami przybywali, aby podziwiać Kosmos. Małe, przenośne planetaria ustawiono w sześciu miejscach rozrzuconych po całym mieście: w czterech centrach handlowych, w Obserwatorium Astronomicznym oraz na Wydziale Fizyki. Jednego dnia planetaria odwiedziło ponad 2500 osób. Festiwal zorganizowało Polskie Towarzystwo Astronomiczne przy wsparciu Urzędu Miasta Poznania jako imprezę towarzyszącą XXXVII Zjazdowi Polskiego Towarzystwa Astronomicznego.

Festiwal Mobilnych Planetariów odbywał się równocześnie w sześciu miejscach: w galeriach handlowych Pestka, King Cross Marcelin, MM i cetrum handlowym M1 oraz w Obserwatorium Astronomicznym i na kampusie uniwersyteckim na Morasku na Wydziale Fizyki. Jednego dnia, w ciągu sześciu godzin, od 12:00 do 18:00, można było przemieszczając się po mieście, odwiedzić wszystkie osiem planetariów i w każdym obejrzeć inny pokaz. Zazwyczaj przed wejściem do planetarium trzeba było postać chwilę w kolejce, ponieważ zainteresowanie Festiwalem wśród poznaniaków było ogromne. W oczekiwaniu na kosmiczną przygodę dzieci mogły wziąć udział w warsztatach plastycznych, samodzielnie wykonać różne doświadczenia chemiczne czy ozdobić buzie kosmicznymi malunkami. Wszystkie atrakcje dla dzieci przygotowała Agencja Artystyczno Eventowa Star ART. Udział we wszystkich pokazach i atrakcjach Festiwalu był bezpłatny.

Jedno z dwóch planetariów ustawionych w King Cross Marcelin – Astro Arena z Kalisza – pokazało Kosmos od najbardziej barwnej strony. Na miękkiej kopule planetarium można było podziwiać bajecznie kolorowe mgławice, kontrastujące barwami planety czy migoczące gwiazdy Drogi Mlecznej. Oczekujący w długiej kolejce przed 7-metrową czarną kopułą planetarium Astronomicznego Laboratorium Mobilnego z Olsztyna po wejściu do środka odbywali fascynującą podróż po gwieździstym niebie i odkrywali ciekawe obiekty skryte pośród gwiazd.

W centrum handlowym M1 na Ratajach czekała na widzów kopuła planetarium Astropark z Warszawy, od zewnątrz pomalowana we wzory przypominające księżycowe kratery i kolorowe mgławice. Wewnątrz można było poznać zasady astronawigacji, odbyć wirtualny lot w kierunku Księżyca i obejrzeć gwałtowne wybuchy na powierzchni Słońca. W ustawionym w samym centrum miasta w galerii MM przy ulicy św. Marcin planetarium Centrum Edukacyjnego Planeta Anuka  z Warszawy można było nauczyć się rozpoznawania najjaśniejszych gwiazd i gwiazdozbiorów widocznych na naszym niebie oraz odbyć podróż do środka Drogi Mlecznej.

Piękną i mądrą animowaną opowieść o odważnej małej gwiazdce wędrującej przez Kosmos i poszukującej własnych planet zaprezentowało w galerii Pestka Planetarium Cassiopeia z Mrągowa. W pochodzącym z Poznania planetarium ASTROLAB ustawionym w Obserwatorium Astronomicznym na Grunwaldzie można było obejrzeć najciekawsze obiekty jesiennego nieba i poznać tajemnice planet.

W powstałym niedawno planetarium Bliżej Nieba ze Skawiny, ustawionym na Wydziale Fizyki UAM na Morasku, można było sprawdzić aktualną fazę Księżyca i poszukać Gwiazdy Polarnej. Obok, w multimedialnym planetarium należącym do firmy Delta Optical, można było zapoznać się z możliwościami cyfrowego planetarium.

Patronat medialny Festiwalu Mobilnych Planetariów: Telewizja TVP Poznań, Radio Merkury Poznań, Radio Zet Gold, portal dzieciPoznan.pl, Urania-Postępy Astronomii