Fiasko misji agencji JAXA

img

Eksperymentalna misja Japońskiej Agencji Kosmicznej JAXA, której celem było wyczyszczenie ziemskiej orbity z kosmicznych śmieci, została oficjalnie uznana za nieudaną.

Ponad Ziemią znajdują się dosłownie miliony kosmicznych śmieci. W ich skład wchodzą między innymi szczątki starych satelitów i fragmenty rakiet, które zdaniem ekspertów mogą stanowić zagrożenie dla przyszłych podróży i misji kosmicznych. Naukowcy z Japońskiej Agencji Kosmicznej JAXA przetestowali niedawno pewien rodzaj elektrodynamicznej uwięzi przypominającej nieco pod względem działania sieć, która w zamierzeniu miała zwalniać ruch takich orbitalnych śmieci i w rezultacie obniżać ich okołoziemskie orbity.

Wszystko to zaplanowano  w nadziei na to, że orbitalny bałagan pozostały po ponad pięciu dekadach eksploracji bliskiego Kosmosu ostatecznie wejdzie w ziemską atmosferę i spali się w niej, nie powodując przy tym żadnych szkód. Kosmiczne śmieci byłyby w ten sposób unieszkodliwione i nigdy nie dotarłyby do powierzchni naszej planety, nie pozostawałaby też na orbicie, stwarzając zagrożenie dla satelitów i stacji kosmicznych. Liczący sobie 700 metrów chwytak wykonany z cienkich drutów ze stali nierdzewnej i aluminium miał zostać rozwinięty z pokładu statku dostawczego przewożącego zaopatrzenie dla astronautów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Planowano to na grudzień 2017 roku.

Bardzo szybko pojawiły się problemy. Prace nad ich rozwiązaniem trwały kilka dni, jednak JAXA miała tylko tygodniowe okno na przeprowadzenie swej misji. Po tym okresie czasu statek transportowy musiał powrócić na Ziemię. Co się jednak właściwie stało? Jeden z naukowców misji, Koichi Inoue, uważa, że kosmiczna uwięź nie została właściwie uwolniona w przestrzeni.

To nie jedyne niepowodzenie agencji JAXA - także w ubiegłym roku straciła ona kontakt ze swym drogim, ultralekkim satelitą Hitomi, wystrzelonym w Kosmos jeszcze w lutym w celu badania promieniowania rentgenowskiego pochodzącego z czarnych dziur i gromad galaktyk.

Źródło: JAXA, Phys.org