Polak pomógł w obserwacjach planety pozasłonecznej EPIC 215969174 b

Gabriel Murawski z PTMA Białystok, klasyfikując krzywe jasności w projekcie Zooniverse – Exoplanet Explorers, przyczynił się do współodkrycia planety pozasłonecznej EPIC 215969174 b. Wiele innych wciąż czeka na potwierdzenie, obecnie przyjmując status kandydatek.

Dane pochodzą z sondy Kepler a zostały uzyskane w trakcie misji K2. Większość krzywych jasności jest już przeanalizowana przez naukowców, jednak wiele potencjalnych egzoplanet im umknęło. Niektóre z nich wciąż pozostają niepotwierdzonymi kandydatkami. Społeczność ma okazję ich wspomóc i samodzielnie odszukać pominięte obiekty. Jeżeli sklasyfikowany przez nas nieznany obiekt okaże się tranzytującą planetą pozasłoneczną, stajemy się jego współodkrywcami.

12 czerwca 2017 roku opublikowano artykuł dotyczący analizy gwiazd obejmujących obszar poszukiwawczy programu HATS (Hungarian-made Automated Telescope Network-South). Niektóre gwiazdy monitorowane przez sondę Kepler były już wcześniej obserwowane.

Dzięki dokładniejszym danym można było lepiej poznać potencjalne kandydatki na planety. Dla jednej z nich potwierdzono planetarne pochodzenie i otrzymała oznaczenie HATS-36 b. Planeta ta ma również oznaczenie EPIC 215969174 b i nie znajduje się na oficjalnej liście kandydatek na planety pozasłoneczne. Dlatego to znalezisko jest nowe.

Projekt HATS nie jest związany bezpośrednio z projektem Exoplanet Explorers, dlatego wymaga dodatkowej reakcji. Ponieważ publikacja artykułu miała miejsce w połowie czerwca 2017 roku a klasyfikacje pochodzą z kwietnia, nie ma żadnych wątpliwości. Gabriel odnalazł wśród danych planetę jeszcze dwa miesiące przed pojawieniem się pierwszej publikacji na jej temat.

W projekcie Exoplanet Explorers są setki kandydatek na planety i nie sposób potwierdzić wszystkie naraz. Wiele z nich wymaga dodatkowych obserwacji, a więc potrzeba czasu. Co więcej, główna decyzja należy do prowadzących EE. W związku z tym nie było żadnego wpływu aby przez te dwa miesiące przeanalizować i potwierdzić znaleziony obiekt.

Pozostaje nic innego, jak wnioskować o współodkrycie planety pozasłonecznej m.in. do projektu HATS. Planeta EPIC 215969174 b okrąża swoją gwiazdę w okresie 4,1752379 dni. Jest blisko 2,8 razy cięższa od Jowisza i ma promień o 1,26 raza większy od niego.

"Czy planeta jest dostępna do rejestracji amatorskiej? Tak, ale nie z terenu naszego kraju. Gwiazda ma 14,4 mag, a spadek wynosi 0,013 mag. Wydaje się, że 8" teleskopem dałoby się jeszcze złapać. Niestety, gwiazda leży w Strzelcu i jest poza zasięgiem dla obserwatorów z Polski (zbyt nisko nad horyzontem i zbyt krótko widoczna)". - powiedział Gabriel Murawski z PTMA Białystok.

Misja Kosmicznego Teleskopu Keplera rozpoczęła się w 2009 roku. Głównym zadaniem tego urządzenia było badanie jasności setek tysięcy gwiazd, w celu zarejestrowania spadku blasku charakterystycznego dla tranzytów planet pozasłonecznych. Uzyskane wyniki z sondy Kepler na dziś są niewątpliwie imponującym osiągnięciem współczesnej astronomii, zajmującej się zagadnieniami poszukiwań obcych globów.

To kosmiczne laboratorium wyposażone w matrycę 42-układową CCD, każdą o wymiarach 50×25 mm (2200×1024 pikseli), mającą łącznie 95 megapikseli, jest bez wątpienia naszym nowym oknem na Wszechświat.

Trzymamy kciuki za kolejne odkrycia i zachęcamy innych do włączenia się w poszukiwania nieznanych planet pozasłonecznych!

Opracował:
Adam Tużnik