Hubble zagląda do centrum galaktyki spiralnej

Zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a pokazuje centralny obszar galaktyki spiralnej NGC 247. Jest to stosunkowo mała galaktyka w gwiazdozbiorze Wieloryba. Znajduje się 11 milionów lat świetlnych od nas i należy do tak zwanej Grupy Rzeźbiarza, luźnego zbioru galaktyk, która zawiera także bardziej znaną galaktykę NGC 253, zwaną Galaktyką Rzeźbiarza.

Jądro NGC 247 jest widoczne na tym zdjęciu jako jasne, białe skupisko, otoczone mieszanką gwiazd, gazu i pyłu. Pył formuje ciemne pasma widoczne na tle gwiazd, a gaz jasne skupiska zwane obszarami H II, rozsiane głównie w ramionach galaktyki i w jej obszarach zewnętrznych.

Galaktyka ma pewną szczególnie niezwykłą i tajemniczą cechę, której nie widać na tym zdjęciu, ale o której wiadomo przy szerszym spojrzeniu na galaktykę, takim jak obrazy z 2,2-metrowego teleskopu MPG/ESO. Północna część dysku NGC 274 zawiera pozorną pustkę, jakby lukę w rozmieszczeniu gwiazd i obszarów H II, obejmującą prawie ⅓ całkowitej długości galaktyki.

Mimo wszystko w pustce występują gwiazdy, ale różniące się od tych dookoła. Są znacznie starsze, a w rezultacie dużo słabsze i bardziej czerwone. Wskazuje to, że powstawanie gwiazd w tym obszarze w jakiś sposób zostało powstrzymane na około miliard lat. Nie do końca wiadomo w jaki sposób uformowała się pustka, ale są przypuszczenia, że powodem mogło być oddziaływanie grawitacyjne z częścią innej galaktyki.

NASA