Internauci pomogli NASA wybrać nazwę dla celu misji New Horizons

Agencja kosmiczna NASA ogłosiła decyzję zespołu misji New Horizons odnośnie tymczasowej nazwy dla obiektu (486958) 2014 MU69 na krańcach Układu Słonecznego, który za kilka miesięcy minie sonda kosmiczna. W dokonaniu wyboru pomogli internauci z całego świata.

Sonda New Horizons przeleciała koło Plutona 14 lipca 2015 r., a NASA wybrała jej nowy cel w głębi pasa Kuipera - obiekt oznaczony jako (486958) 2014 MU69. Ma przelecieć obok niego już za kilka miesięcy, a dokładnie w Nowy Rok w dniu 1 stycznia 2019 r.

W listopadzie i grudniu 2017 r. został przeprowadzony plebiscyt na stronie internetowej www.frontierworlds.org, zorganizowany przez SETI Institute w imieniu NASA i zespołu misji New Horizons. Celem głosowania było wyłonienie tymczasowej nazwy słownej dla obiektu 2014 MU69. Można było proponować nazwy, a potem głosować na wyselekcjonowaną listę. W głosowaniu uczestniczyło 115 tysięcy osób z całego świata. Nadeszły aż 34 tysiące propozycji nazw. Wybrano z nich 37, które poddano ostatecznemu głosowaniu. W tym gronie było 8 nazw proponowanych przez naukowców z misji New Horizons i 29 zgłoszonych przez internautów.

W ostatecznym wyborze sugerowano się wynikami głosowania, wybierając spośród nazw, które znalazły się na czele listy pod względem liczby głosów. Wybór padł na nazwę „Ultima Thule”. Nazwę nominowało około 40 internautów i potem uzyskała jeden z najlepszych wyników w głosowaniu. Innymi rozważanymi propozycjami były np. Abeona, Pharos, Pangu, Rubicon, Olympus, Pinnacle, Tiramisu.

Znaczenie nazwy Ultima Thule jest symboliczne. Thule to nazwa tajemniczej wyspy w północnej części Atlantyku, która była stosowana w dawnej literaturze i kartografii. Gdy przetłumaczymy łacińskie określenie "Ultima Thule", oznacza to "dalej niż Thule" lub "najdalsza Thule", czyli granice znanego świata.

„2014 MU69 to następna Ultima Thule dla ludzkości. Nasza sonda kosmiczna zmierza poza granice znanych światów. Będzie to najdalszy obiekt w historii lotów kosmicznych, który zostanie zbadany. Osobiście lubię nazywać nasz cel skrótem Ultima, co jest symbolem ostatecznej eksploracji przez NASA i nasz zespół” powiedział Alan Stern z Southwest Research Institute w Boulder, Colorado (USA), kierownik naukowy misji New Horizons.

Nazwa Ultima Thule nie jest oficjalną, tylko tymczasową. Będzie stosowana przez zespół misji New Horizons aż do przelotu obok obiektu 2014 MU69. Potem naukowcy wybiorą nazwę, którą zaproponują jako oficjalną. Zgłoszenie zostanie przesłane do Międzynarodowej Unii Astronomicznej, która zarządza nazwami w kosmosie i jako jedyna nadaje im oficjalne nazwy, zgodnie z wypracowanymi zasadami.

Dawna mapa z zaznaczoną wyspą Thule (tutaj w wersji pisanej jako Tile). Źródło: Frontier Worlds / SETI Institute