Jądro Słońca rotuje szybciej niż jego powierzchnia

Słońce, najbliższa i w teorii najlepiej poznana przez nas gwiazda, wciąż w dużej mierze stanowi dla naukowców tajemnicę. Z jego fizyką wiąże się szereg zagadek i pytań. Ale być może jedna z tych wątpliwości została właśnie rozstrzygnięta - mowa tu o tempie rotacji jego jądra, czyli tzw. rdzenia słonecznego.

Międzynarodowy zespół naukowcy korzystający z instrumentu GOLF (ang. Global Oscillations at Low Frequencies) umieszczonego na pokładzie słynnej już sondy słonecznej SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) donosi o wykonaniu dokładnego pomiaru prędkości rotacji jądra słonecznego. To pierwszy taki pomiar w historii. Warto dodać, że jądra Słońca nie obserwujemy w sposób bezpośredni - skrywa się ono pod jego powierzchnią. Tempo jego rotacji to mniej więcej jeden pełen obrót w czasie jednego ziemskiego tygodnia. Wyniki prac naukowców opublikowano właśnie w prestiżowym Astronomy & Astrophysics.

Satelita SOHO bada nasze Słońce od niemal dwudziestu lat. Jego instrument GOLF rejestruje przy tym oscylacje, czyli podobne do fal zmiany w gazowej atmosferze Słońca. Odkrywają one przed naukowcami cenne informacje na temat wewnętrznej struktury najbliższej nam gwiazdy. GOLF dodatkowo zbiera najnowsze dane co każde dziesięć sekund, dzięki czemu astronomowie mogą bardzo dokładnie analizować tę zmienność w czasie. Daje to im znajomość cennych szczegółów związanych z "głęboką" aktywnością słoneczną.

Badanie Słońca tą metodą można porównywać do studiowania fal sejsmicznych, które generują się w skorupie ziemskiej podczas trzęsień Ziemi. Mówią one geologom bardzo wiele o tym, co dzieje się pod powierzchnią naszej planety. W swych badaniach jądra Słońca astronomowie doszli do wniosku, że jądro to rotuje znacznie szybciej niż pośrednie i jak i całkiem zewnętrzne warstwy Słońca - a dokładniej prawie cztery razy szybciej. Bogatsi o te nowe dane naukowcy mają szansę na lepsze doprecyzowanie swych teoretycznych modeli fizyki Słońca, w tym teorii związanych z zachowaniem się jego silnych pól magnetycznych oraz ich globalną zmiennością.

Zdjęcie Słońca wykonane przez sondę SOHO w 2013 roku.
Źródło: NASA/SDO