Jak śledzić koniec misji Rosetta?

Sonda Rosetta tuż przed upadkiem na kometę (wizja artysty)
Sonda Rosetta zakończy jutro swoją historyczną misję. ESA zdecydowała, że ostatnim etapem misji będzie kontrolowany upadek sondy na kometę. Nastąpi to 30 września 2016 r. o godz. 11:20 GMT, czyli o 13:20 polskiego czasu. Podajemy harmonogram działań ESA i opisujemy jak śledzić ostatnie chwile sondy.

29 września 2016 godz. 12:30-15:30 GMT (czyli 13:30-17:30 polskiego czasu)

ESA będzie prezentować najciekawsze wyniki naukowe uzyskane w ramach misji. Do obejrzenia na żywo poprzez stronę rosetta.esa.int lub https://livestream.com/ESA/rosettagrandfinale, a także na facebookowej stronie ESA.

Program:
  • Matt Taylor (ESA’s Rosetta Project Scientist): Introduction
  • Mohamed El-Maarry (OSIRIS team, University of Bern): Landscapes of Chury
  • Valerie Ciarletti (CONSERT team, Universités Paris-Saclay): Getting the ground truth about the nucleus
  • Thurid Mannel (MIDAS team, University of Graz): Dust under the microscope
  • Jean-Baptiste Vincent (OSIRIS team, Max-Planck Institute for Solar Physics, Göttingen): Cometary activity and fireworks
  • Andre Bieler (ROSINA team, University of Bern/University of Michigan): Comet activity variation and evolution
  • Charlotte Goetz (RPC team, Institute for Extra-terrestrial Physics, TU Braunschweig): The singing comet
  • Cecila Tubiana (OSIRIS team, Max-Planck Institute for Solar Physics, Göttingen): Rosetta’s link to Earth
  • Kathrin Altwegg (ROSINA team, University of Bern): The cometary zoo
  • Björn Davidsson (Asteroids, Comets and Satellites Group, JPL): Formation of our Solar System
  • Matt Taylor: Final comments and close

29 września 2016 r. godz. 20:50 GMT (czyli 22:50 polskiego czasu)

Wykonanie przez sondę końcowego manewru, który skieruje ją na kolizyjną trajektorię z kometą. W momencie wykonania tego manewru sonda będzie 19 km od powierzchni komety. Informacje o potwierdzeniu tego manewru będą zamieszczone krótko po jego ukończeniu na blogu Rosetty i na Twitterze na kontach @ESA_Rosetta oraz @esaoperations.

30 września 2016 r. - wczesny ranek

Zostaną pokazane zdjęcia wykonane w trakcie zbliżania się sondy do komety. Szukajcie ich na stronie ESA’s Space in Images oraz w mediach społecznościowych (np. na Twitterze: @ESA_Rosetta).

30 września 2016 r. godz. 7:50-8:05 GMT (czyli 9:55-10:05 polskiego czasu)

Ostatnie polecenia do sondy i potwierdzenie czasu lądowania. Na podstawie uzyskanych przez kamery nawigacyjne zdjęć zespół kontroli misji wyśle polecenia korygujące punkt, w który będzie kierować się sonda. Zostanie też obliczony dokładny moment uderzenia w kometę. Aktualnie przewidywana jest godz. 10:40 GMT (12:40 polskiego czasu), z dokładnością do 20 minut, później dokładność będzie zwiększona do 2 minut. Można spodziewać się krótkiej transmisji na rosetta.esa.int, https://livestream.com/ESA/rosettagrandfinale oraz facebookowej stronie ESA.

30 września 2016 r. godz. 10:30-11:40 GMT (czyli 12:30-13:40 polskiego czasu)

Przekaz wideo na żywo z centrum kontroli lotów ESA poprzez rosetta.esa.int, https://livestream.com/ESA/rosettagrandfinale oraz facebookową stronę ESA na temat aktualnej sytuacji.

Sonda Rosetta tuż przed upadkiem na jądro komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko (wizja artysty). Źródło: ESA/ATG medialab.