Japońska sonda Hayabusa2 zrzuca trzeciego łazika na powierzchnię asteroidy Ryugu

Japońska sonda Hayabusa2 zrzuciła z powodzeniem kolejnego łazika na powierzchnię asteroidy Ryugu. Tym razem statek wypuścił niemiecko-francuski próbnik MASCOT. Lądownik zbadał asteroidę zestawem swoich instrumentów naukowych.

To już druga operacja wypuszczania lądowników, wykonana przez sondę Hayabusa2. Poprzednia, wypuszczająca łaziki MINERVAII-1 zakończyła się powodzeniem. Zdjęcia wykonane przez mikrołaziki prezentujemy w artykule tutaj.

O misji

Hayabusa2 to japońska misja do asteroidy klasy C nazwanej Ryugu. Obiekt ten jest bogaty w wodne i organiczne związki i może wiele powiedzieć o ewolucji naszego Układu Słonecznego.

Sonda wystartowała w grudniu 2014 roku, do asteroidy dotarła 27 czerwca 2018 roku. Próbnik spędzi w pobliżu asteroidy około półtora roku. W tym czasie zbada ją zarówno za pomocą instrumentów teledetekcyjnych, jak również za pomocą lądowników i łazików, które wypuści na jej powierzchni.

Sonda pobierze też z Ryugu materiał skalny, który w 2020 roku wróci w kapsule powrotnej na Ziemię.

Relacja z lądowania

Do lądowania MASCOT’a wybrano region na południowej półkuli asteroidy. Operacja rozpoczęła się już 2 października. Sonda rozpoczęła ponowne zbliżenie do Ryugu z wyjściowej pozycji na wysokości 20 km. Dziś, w środę o 4:17 polskiego czasu lądownik oddzielił się bezpiecznie od sondy i uruchomił instrumenty naukowe na swoim pokładzie. Haybusa2 była wtedy 51 metrów nad asteroidą.

Zdjęcie powierzchni Ryugu, wykonane przez sondę Hayabusa2 już po wypuszczeniu lądownika MASCOT. Na powierzchni asteroidy widać w prawym górnym rogu cień lądownika. Źródło: JAXA.

Lądownik nie wylądował w prawidłowej orientacji, dlatego inżynierowie musieli od razu użyć “mechanizmu skaczącego”, aby zorientować urządzenie anteną do góry. Od momentu lądowania rozpoczęło się intensywne 16 godzin pracy lądownika - na tyle czasu starczy energii elektrycznej pozyskiwanej z baterii na pokładzie (próbnik nie posiada paneli słonecznych).

O lądowniku MASCOT

MASCOT (czyli Mobile Asteroid Surface Scout) to niewielki lądownik stworzony wspólnie przez niemiecką i francuską agencję kosmiczną. MASCOT ma kształt prostopadłościanu o wymiarach 30 cm x 30 cm x 20 cm. Lądownik waży około 10 kg.

Model lotny lądownika MASCOT. Źródło: DLR.

Na górnej podstawie lądownika znajduje się antena do komunikacji z sondą i łazikami MINERVA-II1. Na boku zamontowano szerokokątną kamerę. Dolna podstawa mieści mikroskopowy spektroskop na podczerwień do badania składu minerałów na powierzchni asteroidy. Oprócz tego na sprzęcie zmieścił się radiometr termiczny do pomiarów temperatury powierzchni oraz magnetometr.

Podobnie jak łaziki MINERVA-II1, MASCOT został wyposażony w mechanizm podskakiwania, który pozwala na zmianę położenia lądownika na powierzchni oraz zmianę jego orientacji. Zmiana lokalizacji w przeciwieństwie do łazików MINERVA-II1 będzie mogła być wykonana tylko raz.

Źródło: JAXA

Na zdjęciu: Powierzchnia Ryugu, sfotografowana przez sondę Hayabusa2 już po wypuszczeniu lądownika MASCOT. Na powierzchni asteroidy widać w prawym górnym rogu cień lądownika. Źródło: JAXA.