Jasność KIC 8462852 znów znacząco spada

Tajemnicza gwiazda oznaczona KIC 8462852 - znana też pod nazwą Gwiazda Tabby od imienia swej odkrywczyni Tabithy Boyajian - znajduje się około 1300 lat świetlnych stąd. Na tle innych gwiazd wyróżnia ją przedziwne zachowanie - jasność obiektu spada w nieregularnych odstępach czasu aż do dwadzieścia procent. Takiego spadku blasku gwiazdy nie można wyjaśnić obecnością dużej planety na orbicie. W rzeczywistości na obecną chwilę naukowcy nie umieją tego wytłumaczyć w żaden sposób.

Spadek całkowitej jasności o około jedną piątą to bardzo duży spadek. Nie odpowiada za niego także drugi składnik w układzie gwiazd. Sugerowano już wcześniej, że przyćmiewającym gwiazdę ciałem może być na przykład duży obłok złożony z masywnych komet. W takim jednak przypadku astronomowie powinni być w stanie zaobserwować dla Gwiazdy Tabby nadwyżkę promieniowania w podczerwieni. Ale nie obserwuje się jej.

Od kilku dni KIC 8462852 znów zwraca na siebie uwagę - jej jasność zaczyna spadać. Na razie powoli, bo zaledwie o kilka procent, jednak zdaniem naukowców jest to jedynie wstęp do o wiele “poważniejszego: zjawiska tranzytu. Gwiazda jest przez cały czas monitorowana przez dedykowany teleskop. Czy to pomoże w rozwiązaniu jej niezwykłej zagadki?

Astrofizycy Tabitha Boyajian i Jason Wright liczą również na włączenie się w obserwacje wielu obserwatorów i teleskopów z całego świata. Mają nadzieję, że choć jeden z teleskopów zdoła uchwycić widmo gwiazdy, dzięki czemu uda się lepiej zrozumieć nietypowy przebieg jej krzywej zmian blasku. Do obserwacji zachęcani są również amatorzy i posiadacze niewielkich teleskopów optycznych.

Jak znaleźć KIC 8462852 na niebie? Gwiazda leży w granicach gwiazdozbioru Łabędzia i ma wielkość gwiazdową blisko 12 magnitudo. Jej dokładną lokalizację przedstawia między innymi mapka zamieszczona na stronie SETI Institute.

Zdjęcie: KIC 8462852 w podczerwieni i świetle ultrafioletowym.
Źródło:IPAC/NASA, STScI (NASA)