Kolejne trzy polskie planetoidy nazwane

Międzynarodowa Unia Astronomiczna oficjalnie zatwierdziła i opublikowała nazwy dla trzech planetoid odkrytych przez polskich astronomów Michała Kusiaka i Michała Żołnowskiego. Pośród nich uhonorowany został Jan Desselberger, popularyzator astronomii, związany z Planetarium Śląskim i Polskim Radiem Katowice, a także z Uranią.

Są to obiekty pasa głównego planetoid obiegające Słońce między Marsem a Jowiszem.

495181 Rogerwaters odkryta została 15 sierpnia 2012 roku, jako obiekt +19 wiekości gwiazdowej. Na obieg wokół Słońca potrzebuje 4,3 roku. Szacowany rozmiar tok 1,5 km średnicy. Początkowo oznaczona jako 2012 PV19. Nazwana na pamiątkę muzyka rockowego Rogera Watersa, jednego z założycieli zespołu Pink Floyd.

Planetoidę 495253 Hanszimmer Kusiak i Żołnowski odkryli 30 lipca 2013 roku. Otrzymała wówczas oznaczenie 2013 OC8. To obiekt o średnicy 1-1,5 km, obiegający Słońce w okresie 3,7 roku w średniej odległości 2,4 jednostki astronomicznej. Nazwa nadana została na pamiątkę Hansa Zimmera, słynnego kompozytora muzyki filmowej, laureata Oskara.

Trzecia planetoida związana z polskim popularyzatorem astronomii Janem Desselbergerem, związanym z Planetarium Śląskim oraz z Polskim Radiem Katowice, w któym prowadzi od ponad 25 lat audycję astronomiczną Gwiaździarnia Pana Jana. Planetoida 495759 Jandesselberger to również obiekt o średnicy 1,5 km, obiegający Słońce w okresie 4,28 roku. Pomimo że otrzymał oznaczenie 2017 BS63 (mówiące wyłącznie o obserwacjach inicjujących obliczenia orbitalne), odkrycie przyznano Kusiakowi i Żołnowskiemu za obserwacje wykonane 10 lutego 2013 roku.

Najlepszym podsumowaniem nadania nazw będzie kilka cyctatów jakie odkywcy zawarli na swoich profilach w portalu Facebook:

-Michał Kusiak-

Jako, że nasze życie to swoista muzyka, która trwa i grają ją różnego rodzaju instrumenty postanowiliśmy tym razem uhonorować osoby których twórczość inspiruje nas i pewnie niejedną osobę na świecie. Mowa tutaj o Rogerze Watersie, jednym z założycieli zespołu Pink Floyd i Hansie Zimmerze światowej sławy kompozytorze muzyki filmowej. Pamiętam koncert Hansa Zimmera Krakowie. Po jego obejrzeniu i przeżyciu głęboko tego momentu myśl o nazwaniu planetoidy jego imieniem trwała aż do dzisiaj.

Proces nadawania nazw niestety trwa. Po cichu liczyliśmy że nazwy dla wspomnianych artystów wypadną w momencie kiedy obchodzili swoje urodziny we wrześniu, ale najważniejsze że nasze propozycje zostały zaakceptowane. Pomimo opóźnienia Wszystkiego Najlepszego dla obu artystów!

I trzecia, nazwa na pamiątkę Pana Jana Desselbergera, popularyzatora astronomii, nauczyciela, pracującego przez lata w Planetarium Śląskim, a następnie prowadzącego audycję w Radio Katowice - Gwiezdna Pogodynka. Jedna z osób, która miała wpływ na rozwój mojej pasji i to, gdzie w tym momencie jestem...resztę pozostawię dla siebie. Pan Jan wie...

-Michał Żołnowski-

Od dziś Roger Waters ma swoją planetoidę. To zdecydowanie osoba numer jeden w moim muzycznym świecie. Zaczęło się oczywiście od Pink Floyd w pierwszej klasie liceum. Później przegrywanie bootlegów na kasetę z jakimiś ledwo słyszalnymi koncertami Watersa i tak dalej. Kolekcjonowanie płyt, artykułów w pisemkach itp.

Na zdjęciu, planetoida 495759 Jandesselberger 10 lutego 2013