Kosmiczny bąbel gazu niczym duch umierającej gwiazdy

Południowa Mgławica Sowa
Na stronach Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) możemy znaleźć ciekawe zdjęcie mgławicy planetarnej o nazwie Południowa Mgławica Sowa. W swoim komunikacie ESO porównuje widok poetycko do ducha umierającej gwiazdy.

„Niezwykły bąbel, świecący niczym duch gwiazdy w ciemnościach panujących w kosmosie, może wydawać się nadnaturalny i tajemniczy, ale jest dobrze znanym astronomom rodzajem obiektu: mgławicą planetarną, pozostałością po umierającej gwieździe” takie zdanie przeczytamy w początkowej części komunikatu na stronie internetowej ESO.

Zaprezentowany na zdjęciu obiekt to Południowa Mgławica Sowa, określana też jako ESO 378-1, PN K 1-22, albo PN G283.6+25.3. Oznaczenia pochodzą z różnych katalogów, natomiast nazwa słowa odnosi się do podobieństwa z Mgławicą Sowa, która widoczna jest na niebie północnym w konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy. Z kolei jej południowa odpowiedniczka jest w konstelacji Hydry.

Mgławica należy do kategorii obiektów zwanych mgławicami planetarnymi. Jest to etap ewolucji gwiazd takich jak Słońce i nieco masywniejszych (do 8 mas Słońca). Mgławica powstaje z zewnętrznych warstw gwiazdy wyrzuconych z niej przez wiatr gwiazdowy. Intensywne promieniowanie ultrafioletowe od jądra gwiazdy wewnątrz mgławicy powoduje zjonizowaniu gazu w mgławicy i jego kolorowe świecenie. Mgławice planetarne istnieją po kilkadziesiąt tysięcy lat, a potem się rozpraszają. Poza nazwa nie mają wiele wspólnego z planetami. Kiedyś przypominały dawnym astronomom rozmyte tarcze planet, stąd taka nazwa.

Zdjęcie zostało wykonane w ramach projektu Kosmicznych Klejnotów ESO (ESO Cosmic Gems). Jest to inicjatywa popularnonaukowa, która skupia się na wykonywaniu zdjęć ciekawych lub wizualnie atrakcyjnych obiektów astronomicznych. Do tego celu wykorzystywany jest czas na dużych teleskopach, który z różnych względów nie może być w danym momencie użyty do obserwacji naukowych. Zdjęcia są potem udostępniane dla celów popularyzacji nauki.

Mgławica planetarna ESO 378-1, zwana też Południową Mgławicą Sowa. Zdjęcie wykonano za pomocą teleskopu VLT. Źródło: ESO.