Lądowanie na komecie w misji Rosetta nastąpi 12 listopada

Obszar J na komecie 67P/Churyumov–Gerasimenko
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) potwierdziła, że manewr lądowania na komecie 67P/Churyumov–Gerasimenko, w ramach misji Rosetta, nastąpi 12 listopada, niezależnie od tego czy lądowanie będzie na obszarze wybranych jako główny, czy zapasowy.

Bezzałogowa sonda Rosetta znajduje się obecnie w pobliżu komety 67P/Churyumov–Gerasimenko i ma jej towarzyszyć przez ponad rok. Odpowiednie zespoły naukowców i techników w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej przeanalizowały dokładnie lot sondy w ciągu ostatnich dwóch tygodni, aby ustalić najbardziej odpowiednie czasy dla manewrów wypuszczenia lądownika i samego lądowania.

Lądownik Philae, który zostanie wypuszczony przez sondę Rosetta, dokona całego manewru autonomicznie, odpowiednie instrukcje zostaną wcześniej załadowane na komputer pokładowy. Z początkowej liczby 10 potencjalnych obszarów na komecie do lądowania agencja wybrała już obszar główny (oznaczony jako J) oraz zapasowy (obszar C). Możliwe są dwa scenariusze lądowania, w zależności od tego, na którym obszarze będzie następować. W obu przypadkach operacja nastąpi 12 listopada 2014 r.

Jeżeli lądowanie  odbędzie się na obszarze J, to lądownik zostanie uwolniony o godzinie 8.35 czasu uniwersalnego GMT (9.35 czasu polskiego), gdy Rosetta będzie znajdować się 22,5 km od centrum jądra komety. Phiale będzie przez około siedem godzin zbliżać się do komety, aż na niej wyląduje. Sygnał potwierdzający wykonanie zadania powinien dotrzeć na Ziemię po 28 minutach i 20 sekundach, czyli około godziny 16.00 GMT (17.00 czasu polskiego)

W drugim wariancie (lądowanie na obszarze C) odłączenie Philae nastąpi nieco później, bo o godzinie 13.04 GMT, w odległości 12,5 km od środka komety. Lot potrwa cztery godziny, a o wyniku operacji przekonamy się około 17.30 GMT (18.30 czasu polskiego).

ESA daje sobie jeszcze szansę na zmianę decyzji co do obszaru podstawowego i zapasowego. Ostateczna decyzja ma zostać podjęta 14 października po analizie dodatkowych zdjęć w wysokiej rozdzielczości.

Obszar J na powierzchni komety 67P/Churyumov–Gerasimenko, na którym 12 listopada 2014 r. ma wylądować automatyczny lądownik Philae wypuszczony przez sondę kosmiczną Rosetta. Źródło: ESA/Rosetta/NAVCAM.