Lądownik marjsański InSight przygotowany do lotu

Pierwsza misja badająca wnętrze Czerwonej Planety jest już przygotowana do startu na rakiecie Atlas V. Statek powinien wystartować w kierunku Marsa już 5 maja.

InSight będzie pierwszą misją międzyplanetarną, która nie wystartuje z Cape Canaveral na Florydzie, ale z zachodniego wybrzeża USA. Lądownik został już otoczony owiewką aerodynamiczną i zamontowany na szczycie rakiety.

Okno startowe dla misji otwiera się o 13:05 polskiego czasu w najbliższą sobotę i będzie trwało przez 2 godziny. Rakieta po ponad godzinie lotu powinna wypuścić statek z lądownikiem na trajektorii międzyplanetarnej. InSight będzie następnie przez 6 miesięcy podróżował zanim wyląduje na marsjańskiej powierzchni.

O misji

InSight (czyli: Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) to pierwszy lądownik marsjański, którego celem będzie badanie wnętrza planety. Misja ta pozwoli odpowiedzieć nam na pytanie jak uformowały się planety skaliste takie jak nasza Ziemia.

Lądownik będzie badał wnętrze planety pod równiną Elisium Planitia, w odległości 600 km od łazika Curiosity.

Na pokładzie lądownika znajdują się trzy instrumenty naukowe. Dwa z nich za pomocą ramienia robotycznego zostaną umieszczone na powierzchni planety. Sejsmometr zmierzy intensywność “trzęsień Marsa” tzw. marthsquake, a próbnik ciepła (Heat Probe) wwierci się w powierzchnię do głębokości prawie 5 metrów, aby zmierzyć przepływy ciepła tuż pod powierzchnią planety.

InSight powinien wylądować na powierzchni Marsa 26 listopada 2018 roku.

InSight to pierwsza w historii misja kosmiczna, poświęcona całkowicie badaniom wnętrza innej planety. Lądownik waży 358 kg i po wysłaniu rakietą Atlas V wyląduje po sześciu miesiącach na powierzchni Marsa. Tam za pomocą ramienia robotycznego ustawi na powierzchni dwa przyrządy naukowe: bardzo czuły sejsmometr i próbnik ciepła.

Trójnożny lądownik ma swoją misję naukową zaplanowaną do listopada 2020 roku. Lądownikowi towarzyszyć będą dwa minisatelity standardu CubeSat. Przeprowadzą misję MarCO i staną się pierwszymi ładunkami tego typu, wysłanymi poza orbitę Ziemi.

Cele naukowe misji InSight można streścić w dwóch punktach:

• zrozumienie jak tworzyły się i ewoluowały skalne planety Układu Słonecznego, poprzez badanie wnętrza Marsa i procesów w nim zachodzących
  • ustalenie obecnego poziomu aktywności tektonicznej i meteorytowej na Marsie

Więcej o misji na naszej specjalnej stronie

Na zdjęciu: Lądownik InSight ustawiany na szczycie rakiety Atlas V. Źródło: NASA.