Laterna Astronomica i inne kosmiczne imprezy Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki

Od piątku 17 kwietnia do wtorku 21 kwietnia w Toruniu potrwa festiwal nauki. W jego ramach zaplanowano siedem imprez o astronomii i Kosmosie. Główną będzie "Laterna Astronomica" z pokazami filmów na czaszy toruńskiego 32-metrowego radioteleskopu.

„Laterna Astronomica” nawiązuje Międzynarodowego Roku Światła 2015, obchodzonego na całym świecie w tym roku. Jak zapowiadają organizatorzy, 32-metrowa czasza radioteleskopu w Centrum Astronomii UMK w Piwnicach koło Torunia stanie się największym ekran filmowym w Polsce. Na radioteleskopie będą wyświetlane m.in. najlepsze fragmenty programu telewizyjnego "Astronarium" realizowanego przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz Telewizję Polską, we współpracy z "Uranią". Będzie także okazja spotkać redakcję "Astronarium". Dodatkowo można także zobaczyć najciekawsze zdjęcia z liczącego już ponad 90 lat archiwum czasopisma "Urania", a kolejną atrakcją ma być możliwość usłyszenia "dźwięku" pulsara.

"Laterna Astronomica" odbędzie się w obserwatorium w Piwnicach koło Torunia w sobotę 18 kwietnia oraz w niedzielę 19 kwietnia. Początek o godz. 20.30.

Podczas toruńskiego festiwalu co roku w całym województwie kujawsko-pomorskim, a poprzez internet także w całej Polsce, można posłuchać "Radia Planet i Komet" na antenie Polskiego Radia PiK. Audycja prowadzona jest z wieży Ratusza Staromiejskiego w poniedziałek 20 kwietnia od 21.00 do 23.00.

Następną tradycją festiwalu są Mistrzostwa Rakiet Wodnych, które w tym roku będą zorganizowane już po raz dziesiąty. Zawody odbędą się w poniedziałek 20 kwietnia od godz. 12.00 do 13.00.

W Centrum Astronomii UMK poza imprezą główną zaplanowano także dwie dodatkowe. Będą to warsztaty pt. „Widmo, jakiego nie znasz!”, w sobotę i w niedzielę o godz. 19.00. Uczestnicy przy pomocy prostych materiałów zbudują narzędzia naukowe, np. spektroskop i będą mogli przekonać się co kryją w sobie różne barwy światła. Z kolei w ramach „Miej oko na kosmos” będzie można za pomocą teleskopów obejrzeć księżyce Jowisza, planetę Wenus. Impreza ma charakter wycieczki i zwiedzania, zaplanowano ją na sobotę i na niedzielę o godz. 18.30.

Z kolei przed wejściem do Instytutu Fizyki UMK będzie okazja w bezpieczny sposób spojrzeć na Słońce i zobaczyć plamy na jego powierzchni. Pokazy "Oko w oko ze Słońce" odbędą się w poniedziałek 20 kwietnia i we wtorek 21 kwietnia o godz. 12.00.

Oprócz tego w w sobotę 18 kwietnia o godz. 18.00 w toruńskim planetarium będzie można dowiedzieć się co ciekawego nas jeszcze czeka na niebie w tym roku, ramach imprezy festiwalowej o nazwie„Astrokalendarz 2015”.

Na niektóre z imprez obowiązują darmowe wejściówki. Szczegóły oraz dokładny program dla wszystkich dziedzin festiwalowych znajduje się na stronie internetowej www.festiwal.torun.pl.

Organizatorami 15. Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki są Uniwersytet Mikołaja Kopernika (UMK), Urząd Miasta Torunia oraz Towarzystwo Naukowe w Toruniu (TNT).