Mała planetoida weszła w atmosferę nad Botswaną

Nad południową częścią Afryki w ziemską atmosferę wtargnęła niewielka planetoida, która uległa zniszczeniu. Obserwatorzy w Botswanie dostrzegli przelot jasnego bolidu. Planetoidę wykryto na około osiem godzin przed kolizją - poinformowała NASA.

Planetoida otrzymała oznaczenie 2018 LA i została wykryta 2 czerwca 2018 r. dzięki przeglądowi nieba Catalina Sky Survey. Jest od dedykowany poszukiwaniu planetoid przelatujących blisko Ziemi. Projekt finansuje NASA, a prowadzi University of Arizona.

Rozmiary obiektu oszacowano na około 2 metry, czyli nie stwarzające zagrożenia, bowiem tak drobne ciała ulegają dezintegracji podczas przelotu przez atmosferę. Dla przykładu planetoida, która wybuchła nad Czelabińskiem w 2013 roku była sporo większa - miała około 17-20 metrów średnicy).

Obiekt 2018 LA udało się wykryć na kilka godzin przed kolizją. Był wtedy w odległości porównywalnej z dystansem do Księżyca. Aczkolwiek to wiemy dopiero teraz, po dokładnych obliczeniach trajektorii, w momecie wykrycia nie znano tej odległości. Po detekcji i wstępnym ustaleniu orbity, automatyczne systemy zalarmowały inne projekty obserwacyjne, aby uzyskać więcej obserwacji planetoidy.

Ostatecznie przed impaktem nie udało się dokładnie wyliczyć orbity i przewidywany obszar wtargnięcia w atmosferę był dość spory, rozciągając się od Afryki Południowej, przez Ocean Indyjski, po Nową Gwineę. Wejście w atmosferę nastąpiło w sobotę 2 czerwca 2018 r. o goz. 16:44 UTC. Prędkość planetoidy wynosiła 17 km/s.

Kilka kilometrów nad powierzchnią obiekt uległ dezintegracji. Obserwatorzy dostrzegli jasny bolid nad Botswaną (Afryka Południowa). Co ciekawe, udało się nagrać wideo z przelotu bolidu.

Jak mówi Paul Chodas z Center for Near-Earth Object Studies (CNEOS) w Jet Propulsion Laboratory (JPL), mamy do czynienia z trzecim przypadkiem gdy udało się wykryć planetoidę na kursie kolizyjnym z Ziemią przed momentem zderzenia.

Pierwsza taka sytuacja nastąpiła dla obiektu 2008 TC3. Planetoida o średnicy 4 metrów weszła w atmosferę na północnym Sudanem 7 października 2008 r., a udało się ją wykryć na 19 godzin przed kolizją. Jest nawet zdjęcie z satelity Meteosat pokazujące wybuch planetoidy w atmosferze.

Drugim przypadkiem była planetoida 2014 AA, którą udało się  dostrzeć na kilka godzin przed jej wlotem w atmosferę 1 stycznia 2014 r. nad Oceanem Atlantyckim.

Co ciekawe, wszystkie te trzy przypadki jako pierwszy wykrył przegląd nieba Catalina Sky Survey. Jakby tego było mało, zrobił to ten sam obserwator: Richard Kowalski.

Krzysztof Czart

Zdjęcia na których odkryto planetoidę 2018 LA na osiem godzin przed jej wejściem w ziemską atmosferę. Zdjęcia wykonano 2 czzerwca 2018 r. w ramach przeglądu nieba Catalina Sky Survey. Źródło: NASA/JPL-Caltech/CSS-Univ. of Arizona.