Mars: dawna rzeka i osady mineralne Ladon Basin

Ladon Basin to wielka struktura na Marsie, która powstała najprawdopodobniej w wyniku uderzenia meteorytu. Obecnie wypełniają ją skały osadowe sprowadzone tu przez dawną marsjańską rzekę o nazwie Ladon Valles. Zdjęcia te przesłała na Ziemię sonda NASA - Mars Reconnaissance Orbiter (MRO).

Wilgotne osady rzeczne z upływem czasu przeobraziły się w różne znane nam także z Ziemi minerały, w tym glinki i iły. Może to oznaczać, że warunki chemiczne panujące dawniej na Marsie sprzyjały powstawaniu prostych form życia. Jest więc spora szansa, że formacja Ladin Basin stanie się już niebawem celem przyszłych badań Czerwonej Planety realizowanych przy pomocy łazików, a próbki znajdującej się tu gleby w dalszej przyszłości zostaną nawet sprowadzone na Ziemię.

Mapa tego obszaru pokazana jest tutaj w skali 50 centymetrów na piksel. Oryginalna skala zarejestrowanego obrazu wynosi 52,1 centymetra na piksel, co oznacza, że dobrze rozdzielone są na niej obiekty o wielkości około 156 centymetrów. Północ znajduje się tu, podobnie jak na większości ziemskich map, na górze.

Sam obraz jest wynikiem pracy niesamowitego instrumentu HiRISE (ang. High Resolution Imaging Science Experiment - Naukowy Eksperyment Przetwarzania Obrazu Wysokiej Rozdzielczości) zainstalowanego na pokładzie amerykańskiej sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), wystrzelonej w Kosmos jeszcze w sierpniu 2005 roku. HiRISE waży 65 kg i jest teleskopem zwierciadlanym. Cel jego misji to przede wszystkim badania marsjańskich skał osadowych oraz rzeźby terenu powstałej na skutek różnych procesów geologicznych i klimatycznych. HiRISE jest wyposażony w 0,5 metrowe zwierciadło główne i jest największym teleskopem optycznym, jaki kiedykolwiek wysłano poza Ziemię.

Zdjęcie: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona