Mgławica Laguna na rocznicowym zdjęciu z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a

Dzisiaj Kosmiczny Teleskop Hubble'a obchodzi 28 urodziny - tyle lat minęło od umieszczenia go na orbicie. Z tej okazji NASA opublikowała piękne zdjęcie Mgławicy Laguna, wykonane oczywiście przy pomocy Teleskopu Hubble'a.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a został wyniesiony na orbitę 28 kwietnia 1990 roku. Już od 28 lat dostarcza nam niesamowitych zdjęć obiektów astronomicznych oraz ważnych odkryć naukowych. Wykonał już 163500 orbit dookoła Ziemi i przeprowadził 1,5 miliona obserwacji dla ponad 43,5 tysiąca obiektów astronomicznych. Łącznie zebral aż 153 terabajty danych. Ich analiza doprowadziła do opublikowania ponad 15,5 tysiąca artykułów naukowych. Instrument kojarzony jest z NASA, ale z Amerykanami współpracuje przy nim także Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

Jako rocznicowe zdjęcie NASA wybrała szczegółową fotografię obszaru narodzin gwiazd w Mgławicy Laguna, odległej od nas o 4000 lat świetlnych. W centrum zdjęcia znajduje się Herschel 36 - młoda gwiazda o wieku zaledwie 1 miliona lat. Jest ona 200 tysięcy razy jaśniejsza od Słońca i odpowiada za wygląd swojego otoczenia, kształtując je przy pomocy silego promieniowania ultrafioletowego i potężnego wiatru gwiazdowego. Gwiazda Hersechel 36 ma masę 32 razy większą niż Słońce, 8 razy wyższą temperaturę i 9 razy większą średnicę.

Pomimo bardzo młodego wieku, gwieździe nie pozostało wiele czasu życia. Naukowcy oceniają, że przetrwa jeszcze tylko 5 milionów lat, co jest bardzo małą wartością w porównaniu np. do 5 miliardów lat wieku Słońca. Powodem tak szybkiej ewolucji jest duża masa gwiazdy.

Zdjęcia Mgławicy Laguna opracowano na podstawie obserwacji wykonanych 12 i 18 lutego 2018 r. instrumentem Wide Field Camera 3.