Nadlatują jesienne Orionidy

Od 2 października do 7 listopada w naszym kraju możemy obserwować kolejny jesienny rój meteorów o nazwie Orionidy. Wszystkich, którzy lubią podziwiać "spadające gwiazdy" na niebie, zachęcamy do prowadzenia własnych obserwacji.

Jak co roku, i teraz Orionidy mogą być prawdziwą atrakcją nocnego, rozgwieżdżonego, październikowego nieba. Radiant roju, który ulokowany jest w gwiazdozbiorze Oriona, bez większego trudu powinniśmy być w stanie zlokalizować. Konstelacji tej nie sposób nie odnaleźć, ponieważ jej charakterystycznym elementem jest tzw. Pas Oriona, w którym znajdują się trzy jasne gwiazdy o podobnej jasności. Rój ten co roku manifestuje się dość sporą ilością zjawisk widocznych na niebie. W przeciągu jednej nocy obserwacyjnej w tym roku będziemy w stanie zobaczyć od 25 do nawet 35 meteorów w ciągu godziny!

Warto też dodać, że tegoroczne warunki są jednymi z najlepszych do prowadzenia obserwacji meteorów wybiegających właśnie z radiantu w Orionie, bowiem w dniu maksimum roju przypadającym na 21 października nasz Srebrny Glob będzie już kilka dni po nowiu, nie utrudniając nam w żadnym stopniu prowadzenia obserwacji. Jednak należy pamiętać o tym, aby nie wybierać się na sesję obserwacyjną bez odpowiedniej odzieży.

Orionidy to rój, którego meteory potrafią wchodzić w ziemską atmosferę z prędkościami sięgającącymi nawet do około 66 km/s. Warto również wiedzieć, że rój ten powiązany jest ze słynną kometą Halleya, która była pierwszą w historii zidentyfikowaną kometą krótkookresową. W Polsce dzięki pracy i  innym działaniom m. in. Pracowni Komet i Meteorów każdego roku stacje bolidowe rozmieszczone w różnych częściach naszego kraju monitorują aktywność nie tylko samych Orionidów, ale także i innych ciekawych rojów meteorów, jakie występują w ciągu całego roku kalendarzowego nad naszymi głowami.

Wszystkich naszych czytelników oraz miłośników nocnych wrażeń zapraszamy oczywiście do obserwacji Orionidów i zachęcamy również do fotografowania "spadających gwiazd". Najlepsze prace można następnie wysyłać na adres mailowy redakcji Uranii - niektóre z nich być może zostaną opublikowane na łamach czasopisma "Urania-Postępy Astronomii".

Mapka gwiazdozbioru Oriona i jego okolic wraz z radiantem Orionidów. Źródło: stellarium.org