NASA: finansowanie dla trzech projektów badających... życie we Wszechświece

NASA

NASA przyznała trzy pięcioletnie stypendia naukowe wybranym zespołom badawczym, które zajmą się tematyką związaną z pochodzeniem, ewolucją, występowaniem oraz przyszłością życia we Wszechświecie.

Dzięki satelicie NASA Transit Exoplanet Survey, będącym już w drodze do odkrywania nowych światów wokół naszych najbliższych gwiezdnych sąsiadów, dzięki odkryciu przez sondę Cassini składników potrzebnych do życia w wodnych pióropuszach obserwowanych na Enceladusie, oraz przyszłym misjom takim jak Europa Clipper i Mars 2020 te nowo utworzone zespoły badawcze rozwiną interdyscyplinarną wiedzę potrzebną do interpretacji danych z obecnych i przyszłych misji związanych z poszukiwaniem życia we Wszechświecie – powiedział reporterom naukowiec z NASA, Jim Green.

Wybrane zespoły badawcze to:

ENIGMA (Evolution of Nanomachines in Geospheres and Microbial Ancestors  Rutgers University, New Brunswick, New Jersey)

Zespół kierowany przez prof. Paula Falkowskiego będzie badał ewolucję białek oraz sposób, w jaki stały się one katalizatorami życia na Ziemi. Naukowcy przyjrzą się uważniej prebiotycznym molekułom i enzymom, które uważa się dziś za naszych dalekich przodków i które wciąż są powszechne w wielu typach drobnoustrojów.

ACIR (The Astrobiology Center for Isotopologue Research  Pennsylvania State University, University Park, State College, Pensylwania)

Projekt ACIR prowadzony przez dr Kate Freeman zajmie się próbą wyjaśnienia tego, w jaki sposób pewne cechy pierwiastków obecnych w cząsteczkach ujawniają rzeczywiste pochodzenie i historię różnych molekuł organicznych – od związków, które pochodzą ze środowisk planetarnych, do tych, które stanowią pochodną konkretnych już układów metabolicznych. Wszystko to będzie przeprowadzone z wykorzystaniem najnowocześniejszych narzędzi obserwacyjnych i obliczeniowych.

JPL (Jet Propulsion Laboratory  Pasadena, Kalifornia)

Doktor Rosaly Lopes zajmie się realizacją projektu badawczego Habitability of Hydrocarbon Worlds: Titan and Beyond, skoncentrowanego na największym z satelitów Saturna – Tytanie. Jakie środowisko sprzyjające życiu może istnieć na tym księżycu i jakich potencjalnych oznak biologiczneo życia możemy tam oczekiwać, mając dziś do dyspozycji przede wszystkim dane z misji Cassini-Huygens? Warto dodać, że obserwacje te obejmują szeroki obszar satelity, od jego samej powierzchni aż po gęstą atmosferę.

Przed współczesną astrobiologią staje zatem naprawdę wiele wyzwań. Są one różnorakie: od wyjaśnienia, jak nasza własna planeta stała się na pewnym etapie swej ewolucji możliwa do zamieszkania, aż po zrozumienie, w jaki sposób życie zaadoptowało się do jej początkowo trudnych warunków środowiskowych, oraz zbadanie innych podobnych globów przy użyciu najbardziej rozwiniętych dziś technologii. Nowo skompletowane zespoły stworzą potencjał dla jeszcze lepszej wymiany informacji i inspiracji pomiędzy specjalistami z wielu różnych, czasem wąskich dziedzin wiedzy.

Na zdjęciu: Instytut Astrobiologii NASA wybrał nowe zespoły do realizacji pięcioletnich grantów. Źródło: NASA