NASA zawiesiła komunikację ze swoimi sondami marsjańskimi

Agencja kosmiczna NASA wstrzymała dzisiaj przesyłanie poleceń do wszystkich swoich łazików i sond marsjańskich. Winne jest aktualne położenie Marsa na orbicie - jest zbyt blisko Słońca, gdy patrzymy z Ziemi. Komunikacja zostanie wznowiona na początku sierpnia.

Potencjalna możliwość zakłóceń w wydawanych marsjańskim próbnikom poleceniom spowodowała, ze na wszelki wypadek NASA ogłosiła wstrzymanie ich przesyłania na ponad tydzień. Winne takiej decyzji agencji kosmicznej jest Słońce i aktualne położenie Marsa na orbicie. Planeta znajduje się obecnie prawie bezpośrednio za Słońcem (gdy patrzymy z Ziemi), a przechodzenie sygnałów przez koronę słoneczną może powodować pogorszenie jakości komunikacji. Lepiej więc nie ryzykować, że któryś z instrumentów błędnie zrozumie jedno z poleceń.

Polecenia do sond marsjańskich nie będą wysyłane z Ziemi od 22 lipca do 1 sierpnia 2017 r. Oczywiście zespoły nadzorujące poszczególne misje przygotowały się wcześniej do tej sytuacji i z wyprzedzeniem przesłały odpowiednie zestawy poleceń na okres przerwy w łączności. Natomiast łączność w drugą stronę, czyli dane telemetryczne i przesyłanie danych naukowych z Marsa na Ziemię, będzie kontynuowana. Tutaj w razie problemów zawsze można ponownie retransmitować sygnał później.

Takie niekorzystne położenie Marsa na orbicie zachodzi co 26 miesięcy. Ziemia, Słońce i Mars są ustawione w jednej linii, a Mars znajduje się po przeciwnej stronie Słońca niż Ziemia. Astronomowie mówią wtedy o koniunkcji (złączeniu). Zwykle nie jest to sytuacja idealna, w której tarcza słoneczna przesłaniałaby planetę, ale dla łączności radiowej wystarczy, że planeta jest blisko tarczy Słońca, wtedy łączność jest pogorszona przez koronę słoneczną.

Nie jest to pierwsza taka sytuacja w historii obecnie trwających misji marsjańskich. Można nawet powiedzieć, że znajdujące się na Marsie i na orbicie wokół niego przyrządy są weteranami takich wydarzeń. W przypadku sondy Mars Odyssey jest to już ósma koniunkcja Marsa ze Słońcem, dla łazika Opportunity siódma, dla sondy Mars Reconnaissance Orbiter szósta, dla łazika Curiosity trzecia, a dla sondy MAVEN druga.

Materiał wideo od NASA/JPL-Caltech tłumaczący przyczyny problemu:

Pozycja Marsa (po lewej), Ziemi (po prawej) i Słońca (w centrum) w Układzie Słonecznym pod koniec lipca b.r.. Źródło: NASA/JPL-Caltech.