New Horizons bije zdjęciowy rekord sondy Voyager

img

Należąca do agencji NASA sonda kosmiczna New Horizons po bliskim spotkaniu z Plutonem w 2015 roku, mknie w tej chwili w rejon Pasa Kuipera, gdzie najpierw spotka się z bardzo ciekawą planetoidą 2014 MU69. Tymczasem w grudniu minionego roku, sonda pobiła kolejny rekord w eksploracji kosmosu. Proste kalibracyjne zdjęcie stało się wykonaną najdalej od Ziemi fotografią w historii.

Niepozorne zdjęcie

Przez krótki czas to kalibracyjne zdjęcie otwartej gromady gwiazd NGC 3532 było najdalej od Ziemi pozyskaną przez człowieka fotografią. Źródło: NASA/JHUAPL/SwRI.

5 grudnia 2017 roku statek uruchomił instrument obrazujący LORRI, by wykonać rutynowe zdjęcie kalibracyjne gromady otwartej NGC 3532 w gwiazdozbiorze Kila. W chwili wykonywania fotografii sonda była w odległości ponad 6 mld km od Ziemi, czyli około 41 j.a. (j.a. - średnia odległość Ziemi od Słońca). Była to przez parę godzin najdalej od Ziemi wykonana fotografia.

Pale Blue Dot

Słynne zdjęcie Ziemi z odległości 6 miliardów km. Wykonała je sonda Voyager 1 14 lutego 1990 roku. Źródło: NASA.

Wcześniej rekord ten należał do równie przełomowej sondy, a samo zdjęcie stało się ikoną eksploracji kosmosu. 14 lutego 1990 roku sonda Voyager 1, znajdując się 40,5 j.a od Ziemi wykonała osławione zdjęcie Ziemi, będącej bladą, błękitną kropką, ledwie wykrywalną na fotografii. Krótko po tym sonda w celu oszczędzania energii wyłączyła już kamerę, a rekordowy obraz pozostał niezagrożony przez prawie 30 lat.

New Horizons poprawiła swój nowy rekord jeszcze dwie godziny później, uwieczniając z daleka dwa obiekty pasa Kuipera: 2012 HZ84 i 2012 HE85.

Zdjęcia obiektów 2012 HZ84 (po lewej) i 2012 HE85 w Pasie Kuipera wykonane przez sondę New Horizons w grudniu 2017 roku. Są to obecnie najdalej od Ziemi wykonane fotografie w historii. Źródło: NASA/JHUAPL/SwRI

To nie wszystkie ostatnio pobite rekordy przez sondę. 9 grudnia 2017 roku statek wykonał najodleglejszy manewr korekcji kursu. Miał on na celu ustawić dokładne zbliżenie do obiektu 2014 MU69, który stanie się najdalszym ciałem niebieskim badanym bezpośrednio przez zbudowany przez człowieka statek.

Przeczytaj więcej na temat zbliżenia sondy New Horizons z planetoidą 2014 MU69
Czy nowy cel sondy New Horizons posiada księżyc?

New Horizons jest już piątym statkiem kosmicznym, który przekroczył orbitę najdalej położonej planety w Układzie Słonecznym. W ramach rozszerzonej misji sonda zbada kilkanaście obiektów Pasa Kuipera, ustalając ich kształt, powierzchnię i szukając ewentualnych księżyców. Jednocześnie statek wykonuje pomiary plazmy, gęstości pyłu i gazów obojętnych.

Teraz sonda znajduje się w hibernacji. Kontrolerzy wybudzą ją 4 czerwca w celu testów i przygotowania do zbliżającego się spotkania z planetoidą.

Na zdjęciu tytułowym: Rekordowe zdjęcia obiektów 2012 HZ84 i 2012 HE85 w Pasie Kuipera wykonane przez sondę Horizons w grudniu 2017 roku. Źródło: NASA/JHUAPL/SwRI