Nieudany start Sojuza z kosmodromu Wostocznyj

Dziś z kosmodromu Wostocznyj na wschodzie Rosji wystartowała rakieta Sojuz 2.1b z rosyjskim satelitą meteorologicznym Meteor-M i dodatkowymi niewielkimi satelitami standardu CubeSat. Lot rakiety jednak się nie powiódł. Górny stopień Fregat nie zadziałał poprawnie i rakieta zamiast na orbitę wróciła prawdopodobnie z ładunkiem na Ziemię, a główny satelita misji nie przesłał żadnego sygnału. Był to pierwszy nieudany start rosyjskiej rakiety w tym roku.

W tej chwili Rosjanie analizują telemetrię i w najbliższych tygodniach będą poszukiwać przyczyny katastrofy. Pierwsze doniesienia wskazują na błąd ludzki przy zaprogramowaniu górnego stopnia. Fregat odpalił silnik gdy był w złej orientacji i przez to zamiast trafić na wstępną orbitę, wyhamował i po trajektorii suborbitalnej wrócił na Ziemię.

Podstawowym ładunkiem misji był satelita Meteor-M 2-1 - drugi satelita serii statków Meteor-M 2 dostarczających danych meteorologicznych z orbity heliosynchronicznej. Satelita przy pomocy swoich sześciu instrumentów miał dokonywać pomiaru pokrycia chmur, temperatury powierzchni lądowych i morskich, profilu temperaturowego atmosfery i dostarczać obrazów w świetle widzialnym.

Pierwszy satelita nowej serii Meteor-M trafił na orbitę w 2009 roku. Nowocześniejszy następca Meteor-M 2 poleciał w 2014 roku i pozostaje działający. Kolejny start satelity Meteor-M 2-2 planowany jest na 2018 rok.

Na Sojuzie oprócz satelity meteorologicznego podróżowało 18 dodatkowych ładunków. Największym z nich był 86-kilogramowy Baumanets-2 - uniwersytecki satelita testujący nową platformę satelitarną, który miał przeprowadzać pomiary promieniowania kosmicznego i eksperymenty telekomunikacyjne. Oprócz niego rakietą leciały jeszcze:

• IDEA OSG-1 - satelita o masie 22 kg, który miał badać populację odłamków śmieci kosmicznych
  • LEO Vantage 2 - prototypowy satelita ważący 70 kg dla projektowanej kanadyjskiej flotylli satelitów komunikacyjnych wysokiej przepustowości firmty Telesat
  • AISSat-3 - satelita do śledzenia ruchu statków na morzu
  • satelity Lemur-2 (10) należące do powstającej sieci satelitów firmy Spire Global (przeznaczone do śledzenia statków i profilowania atmosfery)
  • dwa satelity Corvus-BC - seria satelitów obserwacyjnych standardu CubeSat
  • D-Star One - CubeSat telekomunikacyjny
  • Small Explorer for Advanced Missions - satelita testujący nową platformę dla naukowych misji standardu CubeSat

Był to dopiero drugi start z nowego rosyjskiego kosmodromu Wostocznyj. Pierwszy lot z wschodniego krańca Rosji wykonała rakieta Sojuz w kwietniu 2016 roku. Głównym celem budowy kompleksu była chęć uniezależnienia się od kazachstańskiego Bajkonuru. Rosjanie wynajmują tam bazę za 115 milionów dolarów rocznie. Po wielu problemach politycznych nowy kosmodrom zaczął działać w zeszłym roku. Nadal jednak większość rosyjskich lotów obsługuje Bajkonur i wojskowy Plesieck. Kosmodrom Wostocznyj zacznie w pełni funkcjonowanie w przyszłej dekadzie, kiedy zaczną stąd startować rakiety Angara.

Awaria rakiety może opóźnić rosyjskie loty wykorzystujące stopień Fregat (planowano przeprowadzić jeszcze dwa takie starty w tym roku).

Źródło: SF101

Na zdjęciu: Sojuz 2.1b startujący z kosmodromu Wostocznyj z satelitą Meteor-M 2 i ładunkami dodatkowymi. Źródło: Roskosmos.