Niezwykłe wyjaśnienie podczerwonej poświaty w galaktykach

Z pomocą słynnego radioteleskopu z Green Bank astronomowie dokonali pierwszej międzygwiezdnej detekcji benzonitrylu - intrygującej cząsteczki organicznej, która pomaga w łączeniu się ze sobą zarówno prostych cząsteczek węglowych, jak i masywnych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych. Odkrycie to jest ważne ze względu na zagadkę, jaka trapiła naukowców od około 30 lat - co jest źródłem słabej poświaty widocznej w podczerwieni, która przenika Drogę Mleczną i inne galaktyki?

Niezależnie od tego, co właściwie obserwowaliśmy - czy była to nasza Galaktyka, czy te inne, również bardzo odległe - od dawna widać było w ich obrębie tajemniczy blask światła podczerwonego. Charakteryzowało się one obecnością kilku wyraźnych maksimów w spektrum elektromagnetycznym dla tej długości fali i było bardzo trudne do zidentyfikowania. Co mogło być jego źródłem? Przez długi czas wydawało się ono niezwiązane z żadną rozpoznawalną klasą obiektów kosmicznych takich jak międzygwiazdowe obłoki materii czy obszary gwiazdotwórcze. Promieniowanie było wszechwobecne - i wyjątkowo kłopotliwe.

Naukowcy doszli wreszcie do wniosku, że ta emisja w podczerwieni pochodzi z klasy cząsteczek organicznych znanych jako wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, które są przy tym zadziwiająco obfite we Wszechświecie: zawierają prawie 10 procent całego obecnego w Kosmosie węgla. Nowe dane z obserwatorium radiowego Green Bank po raz pierwszy wykazały właśnie, że w Galaktyce obecni i powszechni są bliscy krewni i zarazem chemiczni prekursorzy węglowodorów aromatycznych: cząsteczki benzonitrylu (C₆H₅CN). To odkrycie może w końcu stać się dowodem na to, że to poszukiwane od dłuższego czasu molekuły węglowodorów mogą odpowiadać za tajemnicze światło podczerwone obserwowane.

Naukowcy odkryli je w pobliskim obszarze gwiazdotwórczym znanym jako Obłok Molekularny w Byku i położonym w odległości około 430 lat świetlnych od Ziemi. Warto dodać, że choć sam  benzonitryl jest jedną z najprostszych cząsteczek aromatycznych, jest on też w rzeczywistości największą jak dotychczas cząsteczką dostrzeżoną i zidentyfikowaną przez radioastronomów. Naukowcy chcą teraz wykryć jeszcze więcej bardziej złożonych i pod względem chemicznym jeszcze ciekawszych, kosmicznych molekuł organicznych.

Źródło: NRAO