Odnaleziono dowody na średnich rozmiarów czarną dziurę w pobliżu centrum Galaktyki

Zespół badaczy z Keio University w Japonii znalazł dowody na to, że czarna dziura średnich rozmiarów znajduje się w pobliżu centrum Drogi Mlecznej. W publikacji, która ukazała się w dzienniku Nature Astronomy, grupa opisuje swoje badania gromady chmur gazu w pobliżu centrum Galaktyki oraz wyjaśnia dlaczego uważają, że jest to dowód na średnią czarną dziurę.

Przez lata naukowcy odkryli wiele fizycznych dowodów na duże i małe czarne dziury, ale niewiele na czarne dziury o średnich rozmiarach. Doprowadziło to do intensywnych poszukiwań tych obiektów, które są niezwykle trudne do wykrycia.

Zespół melduje, że w zeszłym roku odkryli chmurę gazu w pobliżu centrum Drogi Mlecznej, która wydaje się dziwnie zachowywać – część gazów porusza się szybciej niż inne. Obłok, nazwany CO-0.40-0.22, był intrygujący, ponieważ nie tylko stwarzał możliwość znalezienia średniej czarnej dziury, ale mógłby również wyjaśnić, w jaki sposób powstają masywne czarne dziury w centrach galaktyk takich, jak Droga Mleczna.

Astronomowie początkowo dostrzegli chmurę gazową przy użyciu radioteleskopu Nobeyama znajdującego się w Japonii, ale aby dowiedzieć się więcej na temat tego, co znaleźli, potrzebowali większego przyrządu. Wyruszyli więc do Chile, gdzie uzyskali dostęp do sieci radioteleskopów ALMA. Naukowcy odkryli, że w pobliżu jej centrum znajduje się gęsta część gazowej chmury, która również wykazuje różne prędkości. Obok niej znaleźli źródło fal radiowych, które były podobne do tych generowanych z olbrzymiej czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej, jednak 500 razy słabsze. Te dwa odkrycia wspólnie sugerowały bardzo mocno obecność czarnej dziury średnich rozmiarów. Aby dodać kolejne dowody, naukowcy stworzyli symulację chmury gazowej oraz jej charakterystykę, szczególnie prędkość gazu, i stwierdzili, że ona również wskazuje na czarną dziurę o średnim rozmiarze.

Odkrycia te oferują silne dowody dla średnich czarnych dziur, chociaż nie jest jasne, w jaki sposób mogło dojść do tej lokalizacji. Jednak gdy wykonano więcej badań i potwierdzono odkrycie, czarna dziura średniej wielkości może wyjaśnić, w jaki sposób powstają olbrzymie czarne dziury w centrach galaktyk – być może przez połykanie pobliskich średnich czarnych dziur.

Źródło: phys.org