Polak odnalazł 38 nowych kandydatek na planety pozasłoneczne!

Członek oddziału PTMA Białystok, Gabriel Murawski, znany poszukiwacz planet pozasłonecznych, oraz kilku innych polskich amatorów astronomów aktywnie uczestniczy w nowym projekcie organizowanym przez Zooniverse: Exoplanet Explorers. Projekt ten polega na klasyfikowaniu krzywych blasku pod kątem występowania spadków jasności charakterystycznych dla tranzytów planet pozasłonecznych.

Dane pochodzą z sondy Kepler, uzyskane w trakcie misji K2. Większość krzywych jasności została już przeanalizowana przez naukowców jednak wiele potencjalnych egzoplanet im umknęło. Społeczność ma okazję ich wspomóc i samodzielnie odszukać pominięte obiekty. Jeżeli sklasyfikowany przez nas nieznany obiekt okaże się tranzytującą planetą pozasłoneczną, stajemy się jego współodkrywcami.

Gabriel Murawski odnalazł ponad 100 potencjalnych obiektów po przeanalizowaniu blisko 16 tysięcy krzywych, z czego 38 są prawdziwymi (nieznanymi) kandydatkami. W większości mogą to być niewielkie planety należące najprawdopodobniej do grupy superziemi. Niewielkie spadki jasności (gdyż z tego powodu głównie pominięto) uniemożliwiają jednak ich rejestrację za pomocą amatorskiego sprzętu.

Teraz czekamy na ostateczne wyniki projektu Exoplanet Explorers, które pojawią się w ciągu najbliższych kilku tygodni lub miesięcy. Najmniejsza planeta pozasłoneczna jest nieco mniejsza od Wenus (0.81 Rz), a największa odnaleziona niewiele większa od Jowisza (1.06 Rj).

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do włączenia się w działania "Zooniverse: Exoplanet Explorers".

Źródło: PTMA Białystok