Opozycja Marsa i zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a

Mars sfotograwoany Teleskopem Hubble'a - oznaczono najciekawsze struktury na powierzchni
Przez najbliższe tygodnie będą panować bardzo dobre warunki do obserwacji Marsa, ponieważ 22 maja planeta znalazła się w tzw. opozycji. Z tej okazji NASA opublikowała ciekawe zdjęcie wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, które może być pomocne przy prowadzeniu obserwacji amatorskimi teleskopami, bowiem na fotografii oznaczono strzałkami poszczególne struktury na powierzchni Czerwonej Planety.

Fotografia została wykonana 12 maja 2016 r., czyli na krótko przed opozycją Marsa. Szczegółowość jest na poziomie 30-50 km na piksel.

Opozycja planety Mars oznacza, że znajduje się ona na niebie po przeciwnej stronie niż Słońce. Widać ją wtedy praktycznie przez całą noc, a jej blask jest bardzo jasny (-2,1 mag). Planeta jest w tym okresie także blisko Ziemi. Tym razem najmniejsza odległość Ziemia-Mars wyniesie 75,3 miliona kilometrów i nastąpi 30 maja. Będzie to najbliżej od 11 lat.

Obecny okres jest także korzystny dla prób dostrzeżenia struktur na powierzchni Marsa przy pomocy amatorskich teleskopów. Tarcza planety ma aktualnie średnicę ponad 18 sekund łuku. Ułatwieniem przy próbach rozróżnienia poszczególnych struktur może być wersja zdjęcia od NASA ze wskazanymi strzałkami najciekawszymi obszarami na powierzchni planety.

Zachęcamy do obserwacji!

Źródło: NASA / Hubblesite.org

Mars sfotografowany 12 maja 2016 r. za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Na drugim zdjęciu strzałkami oznaczono najciekawsze struktury na powierzchni planety. Ekspozycjom w poszczególnych filtrach przypisano następujące kolory: F275W (275 nm) - fioletowy, F410M (410 nm) - niebieski, F502N (502 nm) - zielony, F673N (673 nm) - czerwony. Źródło: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), J. Bell (ASU) oraz M. Wolff (Space Science Institute).