Aktualności

Wystartowała amerykańska misja do Słońca

Amerykańska sonda, która zbliży się rekordowo blisko Słońca wystartowała dziś z Ziemi na rakiecie Delta IV Heavy. Start odbył się w niedzielę o 9:31 czasu polskiego z kosmodromu w Cape Canaveral na Florydzie.

Znajdując czarne dziury o masach pośrednich

Naukowcy podjęli ważne kroki w celu znalezienia czarnych dziur, które nie są ani bardzo małe ani ekstremalnie duże. Znalezienie tych niezwykłych czarnych dziur o masie pośredniej może pomóc astronomom lepiej zrozumieć, czym są „nasionka” największych czarnych dziur we wczesnym Wszechświecie.

Omega Centauri niezdatna do podtrzymywania życia

Poszukiwanie życia w rozległym Wszechświecie jest przytłaczającym zadaniem, ale jedno miejsce astronomowie mogą wykreślić ze swojej listy.

Urania nr 4/2018 o Marsie

W drodze do prenumeratorów jest już "Urania" nr 4/2018, wkrótce pojawi się też w kioskach. W nawiązaniu do niedawnej Wielkiej Opozycji Marsa w numerze zawarliśmy kilka ciekawych artykułów o Czerwonej Planecie. Polecamy także wywiad z nowym prezesem Polskiej Agencji Kosmicznej - sprawdźcie jakie plany ma krajowa agencja.

Zbyt gorące na planety, zbyt chłodne na gwiazdy

Astronomowie odkryli obiekty, które są zbyt gorące, by być planetami jednak zbyt chłodne, aby być gwiazdami. Na szczęście ich atmosfery mają tzw. „strefę złotowłosej”, czyli są odpowiednie do posiadania wody.

Najszybciej rosnąca supermasywna czarna dziura w znanym Wszechświecie

Z początkiem bieżącego roku zespół astronomów odkrył najszybciej rosnącą supermasywną czarną dziurę w znanym Wszechświecie.

Mikroskopijne kryształy znalezione w meteorycie ujawniają aktywną przeszłość Słońca.

Obserwacje młodych gwiazd juz dawno doprowadziły naukowców do wniosku, że Słońce było silnie aktywne już w swych najmłodszych latach. Teraz jednak specyficzne kryształy znalezione w ziemskim meteorycie dostarczają nam bezpośrednich dowodów na tę energetyczną przeszłość Słońca.

Astronarium nr 66 o Wielkim Wybuchu

Wielki Wybuch - moment, w którym wszystko się zaczęło. Wyrusz w podróż do początku czasu i przestrzeni w najnowszym odcinku Astronarum. Premiera w czwartek 9 sierpnia o godz. 17:00 i 20:30 w TVP 3, a potem na YouTube.

Znikający duch dawno zmarłej gwiazdy

Termin „pozostałość po supernowej” odnosi się do wszystkich resztek po gwieździe, która eksplodowała jako supernowa. Czerwone włókna widoczne na zdjęciu należą do pozostałości po supernowej znanej jako HBH 3, którą po raz pierwszy zaobserwowano w 1966 r. przy użyciu radioteleskopów. Fragmenty pozostałości także emitują promieniowanie w zakresie optycznym. Gałęzie świecącej materii są najprawdopodobniej gazem molekularnym, który został wzbudzony falą uderzeniową generowaną przez supernową. Energia z wybuchu pobudziła cząsteczki i spowodowała, że zaczęły one emitować promieniowanie w podczerwieni.

Nadlatują tegoroczne Perseidy!

Perseidy, coroczny rój meteorów, będzie miał maksimum już w najbliższą niedzielę, w noc z 12 na 13 sierpia 2018 roku. Warto poświęcić im ten weekend, tym bardziej że są już teraz widoczne, a ilość zliczeń meteorów wciąż rośnie. Dodatkowo mamy idealne warunki obserwacyjne: 12 sierpnia Księżyc będzie zaraz po nowiu, a przez większą część nocy nie będzie go na niebie!

Strony