Pierścień Einsteina z Hubble'a

Co widzimy na nowym zdjęciu opublikowanym przez NASA? Przede wszystkim – całe mnóstwo galaktyk. Możemy tu dostrzec zarówno piękne galaktyki eliptyczne, jak i spektakularne spirale, widoczne w różnych orientacjach: wzdłuż krawędzi, z widoczną płaszczyzną galaktyki, oraz bezpośrednio w całości – face to face. Widać nie tylko ich wspaniałe ramiona, ale i materię, która znajduje się pomiędzy nimi.

To po prostu jedna z gromad galaktyk o oznaczeniu SDSS J0146-0929. Składa się ona z kilkuset galaktyk związanych siłami grawitacji. Masa gromady jest przy tym na tyle duża, że silnie zniekształca znajdującą się wokół niej czasoprzestrzeń, tworząc dziwne, zakrzywione łuki, które zdają się otaczać środek SDSS J0146-0929..

Te łuki stanowią przykład kosmicznego zjawiska znanego jako pierścień Einsteina. Tworzy się on, gdy światło bardziej odległego obiektu (tu: galaktyki) przechodzi przez bardzo masywny obiekt pierwszoplanowy, taki jak widoczna na zdjęciu gromada. Światło dalekiej galaktyki tła zmienia kierunek i zakrzywia się wokół gromady, której duża masa zmusza promienie świetlne do poruszania się wzdłuż wielu różnych dróg światła w kierunku Ziemi. Daje to wrażenie, że galaktyka ta znajduje się w kilku miejscach naraz.

Źródło: ESA/Hubble & NASA