Pierwsza gwiazdka i życzenia świąteczne

W tym roku szanse na dostrzeżenie jako pierwsza gwiazdka mają dwie planety: Wenus i Mars, natomiast z grona prawdziwych gwiazd do miana gwiazdki wigilijnej pretendują Wega i Kapella. Redakcja "Uranii - Postępów Astronomii" życzy wszystkim swoim Czytelnikom miłych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia i astronomicznej pomyślności w Nowym Roku.

Według polskiej tradycji wierzerzę wigilijną rozpoczyna się gdy na niebie pojawi się "pierwsza gwiazdka". Często rolę tę przejmują planety, które na wieczornym niebie są jaśniejsze od gwiazd, ale tak naprawdę kwestia który obiekt dostrzeżemy jako pierwszy zależy od części nieba, na którą spojrzymy.

W tym roku bardzo nisko nad południowo-zachodnim horyzontem będzie świecić Wenus, która jest najjaśniejszym po Księżycu obiektem na nocnym niebie. Z tego powodu można ją typować jako pierwszą gwiazdkę. Wenus zajdzie jednak za horyzont około 16.30. Więc aby ją dojrzeć nie możemy mieć przesłoniętej tej części horyzontu. Wenus będzie widoczna poniżej Księżyca.

Z kolei Mars, którego blask jest słabszy od Wenus jest widoczny nieco wyżej i nieco bardziej na południe i niejako po przeciwnej stronie Księżyca niż Wenus (czyli nad Księżycem i na południe od niego).

Spośród gwiazd widocznych w wigilijny wieczór najjaśniejsza jest Wega z gwiazdozbioru Lutni. Będzie widoczna wysoko nad zachodnim horyzontem. Po przeciwnej, wschodniej stronie nieba, możemy z kolei wypatrywać Kapelli z konstelacji Woźnicy.

Pragniemy złożyć wszystkim naszym Czytelnikom jak najlepsze życzenia miłych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz astronomicznej pomyślności w Nowym Roku.

Widok południowo-zachodniego horyzontu dla Torunia około godziny16.00 w dniu 24.12.2014 r. Obraz pochodzi z programu Stellarium.