Pierwsza rysa na sondzie OSIRIS-REx

Sonda OSIRIS-REx, której zadaniem jest pobranie próbek z asteroidy Bennu jest już daleko za orbitą Ziemi. Zespół misji opublikował niedawno zdjęcie powrotnika dla próbek, które początkowo zaniepokoiło naukowców.

Sonda OSIRIS-REx została wysłana we wrześniu 2016 roku. Głównym celem naukowym misji jest analiza bogatej w węgiel asteroidy pędzącej w kierunku Ziemi pod kątem chemicznych budulców życia i odpowiedź na pytanie jak asteroidy takie jak Bennu mogły przyczynić się do rozwoju życia na Ziemi.

Więcej o celach misji OSIRIS-REx

Nie tak dawno, bo we wrześniu 2017 roku relacjonowaliśmy planowany bliski przelot sondy obok Ziemi. Dwutonowa sonda zbliżyła się do Ziemi na odległość 17 000 km. Asysta grawitacyjna naszej planety przyspieszyła sondę w drodze do głównego celu misji.

Pierwsze naukowe obserwacje asteroidy Bennu powinny zacząć się już w sierpniu 2018 roku. Kolejny duży manewr zmiany orbity sonda wykona już 28 czerwca tego roku.

Ciemny punkt na kapsule powrotnej

Ostatnio zespół zajmujący się misją opublikował zdjęcie, które było długo przed publikacją analizowane przez naukowców i techników. Fotografia przedstawia kapsułę powrotną na próbki (SRC). Zdjęcie wykonała kamera StowCam 2 marca 2017 roku podczas rutynowego przeglądu wizualnego stanu sondy.

Na zdjęciu można zobaczyć niewielką czarną kropkę na powierzchni powrotnika. Po dokładnych analizach okazało się, że kropka ta ma głębokość około 2 mm. To właśnie ta kapsuła odleci po pobraniu próbek z asteroidy i wyląduje z cennym materiałem na pustyni Utah w 2023 roku.

Na szczęście okazało się, że niewielki uszczerbek spowodowany prawdopodobnie przez odłamek, który uderzył w powrotnik z dużą prędkością nie stanowi żadnego zagrożenia dla powodzenia misji.

Zdjęcie układu Ziemia-Księżyc wykonane przez kamerę nawigacyjną sondy OSIRIS-REx 17 stycznia 2018 roku. Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin.

Na koniec publikujemy jeszcze jedno zdjęcie. Zostało wykonane w celach inżynieryjnych przez kamerę nawigacyjną sondy NavCam 1 17 stycznia 2018 roku, z odległości ponad 60 mln km od Ziemi. Fotografia przedstawia układ Ziemia - Księżyc. Ten jaśniejszy punkt to oczywiście nasza planeta, a ta słabsza kropka po prawej stronie to Księżyc. Fani nocnego nieba mogą na fotografii odnaleźć kilka znanych obiektów: gromadę Plejad i gwiazdozbiór Byka w lewym górnym rogu czy Hamal najjaśniejszą gwiazdę w konstelacji Barana w prawym górnym rogu.

​​​​​​​Na zdjęciu tytułowym: Powrotnik z próbkami SRC sondy OSIRIS-REx. Fotografia została wykonana 2 marca 2017 roku podczas rutynowego przeglądu stanu wizualnego statku. Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin.