Pierwsze światło łowcy planet ExTrA w Obserwatorium La Silla

Zespół trzech teleskopów do poszukiwania planet pozasłonecznych wielkości Ziemi uzyskał pierwsze światło w Obserwatorium La Silla - poinformowało Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO). Nowy projekt nosi nazwę ExTrA.

Najnowszy instrument w Obserwatorium La Silla w Chile to Exoplanets in Transits and their Atmospheres, w skrócie ExTrA. Są to trzy teleskopy o średnicach po 60 cm. Projekt ExTra właśnie przeprowadził pierwsze udane obserwacje.

Celem badań będą poszukiwania planet pozasłonecznych krążących wokół pobliskich czerwonych karłów, a także próby dokładniejszego scharakteryzowania takich egzoplanet i systemów wieloplanetarnych. Stosowana będzie fotometria różnicowa i metoda tranzytów. Monitorując blask gwiazd, naukowcy będą poszukiwali niewielkich regularnych osłabień światła spowodowanych przejściem planety przed gwiazdą (tranzytem).

W przypadku planet wielkości Ziemi bardzo trudno jest uzyskać odpowiednią dokładność obserwacji prowadząc badania z powierzchni naszej planety, bowiem atmosfera wprowadza zbyt mocne zaburzenia, a sygnał jest niewielki. Dlatego zdecydowano się postawić teleskopy w Obserwatorium La Silla, gdzie panują jedne z najlepszych na świecie warunków do prowadzenia obserwacji astronomicznych, suchy klimat, przejrzysta atmosfera, wiele bechmurnych nocy i brak świateł dookoła od otaczających miejscowości.

Przy obserwacjach będzie stosowana fotometria różnicowa, czyli obserwowany ma być jednoczceśnie dana gwiazda oraz kilka gwiazd porównania (w tym przypadku cztery gwiazdy porównania). Dodatkowo zastosowane będzie nowatorskie podejście: światło zebrane od wszystkich gwiazd będzie trafiało światłowodami także do spektrografu wieloobiektowego, dodajć do fotometrii informację spektroskopową. Pozwoli to na lepsze niwelowanie zaburzeń od atmosfery oraz efektów pochodzacych od instrumentów i detektorów.

Co więcej, astronomowie skupią się na obserwacjach pobliskich czerwonych karłów, czyli niewielkich gwiazd. Wtedy planeta blokuje proporcjonalnie większy procent światła gwiazdy niż w przypadku gwiad normalnej wielkości.

ExTrA to projekt francuski, współfinansowany przez Europejską Radę ds. Badań Naukowych. Teleskopy będą sterowane zdalnie z Grenoble we Francji. Natomiast sama budowa instrumentów ma charakter międzynarodowy, teleskopy i ich montaże dostarczyła firma austriacka, kopuły firma polska, kamerę podczerwoną firma amerykańska, korzystając z matryc wyprodukowanych przez firmę belgijską.

Nocny widok pokazuje na pierwszym planie trzy kopuły ExTra oraz w tle wiele innych teleskopów w Obserwatorium La Silla. Źródło: ESO/Emmanuela Rimbaud.