Planeta karłowata Haumea posiada pierścienie

Naukowcy znaleźli w Układzie Słonecznym planetę karłowatą, która ma pierścienie. Tym samym obalili mit, że tylko gazowe olbrzymy mogą być nimi obdarzone.

Planeta, o której mowa nosi nazwę Haumea i okrąża Słońce za orbitą Neptuna, ostatniej planety Układu Słonecznego. Podobnie jak Pluton jest planetą karłowatą.

Haumea została odkryta w 2004 roku. Krąży po orbicie oddalonej od Słońca o około 8 miliardów kilometrów. Rotuje bardzo szybko wokół własnej osi, przez co jej kształt jest spłaszczony (podobny do cygara).  Rok na tej planecie trwa 285 ziemskich lat.

Nazwana na cześć hawajskiej bogini narodzin, należy do garstki znanych planet karłowatych krążących poza orbitą Neptuna, które wraz z gazowymi olbrzymami – Jowiszem, Saturnem, Uranem i Neptunem – mają pierścienie.

“Nasze odkrycie świadczy o tym, że w Układzie Słonecznym jest dużo więcej różnorodności i fantazji, niż byliśmy w stanie to sobie wyobrazić” – mówi Bruno Sicardy z Obserwatorium Paryskiego, współautor badania. Praca została opublikowana 10 października w czasopiśmie Nature.

System pierścieni został już wcześniej odkryty wokół planetoidy z rodziny Centaurów – Chariklo. Centaury, które mają niestabilną orbitę, są uważane za duże komety a nie planety, co oznacza, że jest to pierwsza obserwacja pierścieni wokół planety karłowatej.

Nowe odkrycie nastąpiło w momencie, gdy Sicardy i jego zespół obserwowali przejście Haumea na tle pewnej gwiazdy 21 stycznia bieżącego roku.

W 2004 roku naukowcy korzystając z 12 teleskopów potrafili określić wiele cech fizycznych mało wtedy znanej planety odkrytej w tymże roku. Astronomowie mogą wiele wnioskować na temat wielkości i gęstości planety tylko obserwując spadek jasności gwiazdy, na tle której ona przechodzi.

W przypadku Haumea stwierdzili, że posiada gęsty, podobny jak przy Saturnie, pierścień o szerokości 70 km, składający się z zamrożonych cząsteczek. Planeta ma także dwa księżyce.

Więcej na: Haumea dwarf planet has a ring to it: study