Polacy odkryli pierwszą supernową w roku 2017

Zespół dwóch polskich miłośników astronomii odkrył 1 stycznia 2017 r. supernową. Jest to pierwsza tegoroczna supernowa, otrzymała oznaczenie AT 2017A (SN 2017A).

Michał Żołnowski i Grzegorz Duszanowicz dokonali odkrycia przy pomocy teleskopu w obserwatorium Ratinga we Włoszech. Jest to prywatne obserwatorium należące do Żołnowskiego. 1 stycznia o godz. 5:25 czasu uniwersalnego Polacy uruchomili automatyczny teleskop, który wykonał serię zdjęć. Na ostatnim ze zdjęć dostrzegli obiekt, którego nie było na starszych fotografiach galaktyki UGC 10104 - supernową o jasności 17,4 magnitudo. Galaktyka UGC 10104 znajduje się na niebie w gwiazdozbiorze Korony Północnej.

Ponieważ jest to pierwsza supernowa odkryta w tym roku, to zgodnie z zasadami nazewnictwa supernowych, otrzymała ona na razie oznaczenie AT 2017A, a po potwierdzeniu będzie ją można nazywać SN 2017A.

Jest to trzecia supernowa odkryta przez zespół Żołnowski-Duszanowicz. Natomiast sam Duszanowicz, polski miłośnik astronomii mieszkający w Szwecji, ma na swoim koncie już 10 odkrytych supernowych.

Kolejne odkrycie dokonane przez polskich miłośników astronomii nie jest przypadkowe. Oczywiście trzeba mieć trochę szczęścia, aby sfotografować supernową, ale jest to także efekt wielu obserwacji: systematycznego fotografowania setek galaktyk właśnie w celu natrafienia w którejś z nich na supernową.

Rozmowę z Michałem Żołnowskim można obejrzeć w dwóch odcinkach "Astronarium", w odcinku nr 4 przy okazji odkryć planetoid, a w odcinku nr 15 odnośnie odkrycia komety.

Źródło: Międzynarodowa Unia Astronomiczna / Crazy Nauka / Gazeta Wyborcza

S
upernowa AT 2017A (SN 2017A) odkryta przez Polaków. Fot. Grzegorz Duszanowicz i Michał Żołnowski / SLOAN.